HbbTV-reclame NLziet per abuis bij NPO

De zogenaamde mockup van NLziet die afgelopen weekend via
HbbTV van de NPO te zien was, is per abuis uitgezonden. Dat stelt de NPO in een
reactie aan Totaal TV.
De reclame voor de onbeperkt kijken-dienst was twee dagen op
alle HbbTV geschikte televisies en tv-decoders opvallend zichtbaar als naar de
tv-zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 werd overgeschakeld op
uitzendplatformen die HbbTV bij de NPO actief doorgeven. Onder meer via UPC,
kleinere kabelaanbieders, CanalDigitaal en DVB-T (Digitenne) is dit het geval.
NPO biedt via HbbTV de betaalde uitgesteld kijken-dienst NPO Plus aan. NPO Plus
is onderdeel van NLziet en kan alleen via deze onbeperkt kijken-dienst
geabonneerd worden. NLziet is een samenwerking tussen NPO, RTL Nederland en SBS
Broadcasting.
Geen reclame
Omdat in de mockup om betatesters van NLziet via HbbTV werd
verzorgd en er geen directe mogelijkheid voor de kijker was om zich als tester
aan te melden, leek het erop dat het om een reclame voor NLziet ging. Dat is
volgens Marco Slik - Sr. Beleidsadviseur R&D bij de NPO – niet het geval. "Wij
zijn op dit moment NL Ziet / NPO Plus toegang vanuit de HbbTV omgeving aan het
ontwikkelen/uitrollen en willen binnenkort een oproep gaan doen voor testers. Natuurlijk
willen wij de testers vinden binnen de huidige groep van HbbTV-gebruikers. Onze
ontwikkelaar is daarom een aantal voorbeelden aan het uitwerken hoe wij deze
oproep het beste kunnen vormgeven en onder de aandacht kunnen brengen. Helaas
hebben zij eind vorige week een foutje gemaakt waardoor één van de
mogelijkheden, de mockup banner bij de rode knop, per abuis live is gezet. De
pagina waar de werkelijke informatie gegeven moet gaan worden was/is daarbij
nog niet aanwezig, waardoor kijkers in het ongewisse werden gelaten over de
bedoelingen van de NPO", aldus Slik.