'Kans Fox Sports bij Ziggo op zwart groter dan negentig procent'
VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (Disney) onderhandelen al enige tijd over een nieuwe distributieovereenkomst voor FOX Sports. De huidige overeenkomst loopt op 31 juli af en is gebaseerd op een zogenaamd revenue share model (RSM). Dit wil zeggen dat VodafoneZiggo en EMM de inkomsten die worden gegenereerd uit de verkoop van abonnementen delen middels een vooraf overeengekomen verdeelsleutel. Met andere woorden: VodafoneZiggo verdient een bepaald percentage van elk verkocht FOX Sports-abonnement. EMM wil bij een nieuwe distributieovereenkomst naar een ander verdienmodel overstappen. VodafoneZiggo moet voor elke abonnee die van het Ziggo-netwerk gebruik maakt maandelijks een bedrag voor de doorgifte van de Eredivisie-kanalen van de betaalzender aan EMM afdragen. Dit ongeacht de abonnee wel of geen interesse in FOX Sports heeft of een abonnement voor de betaalzender koopt. VodafoneZiggo is niet de eerste aanbieder die dit verdienmodel krijgt aangeboden. Alle nieuwe overeenkomsten vanaf 2016 – onder meer met KPN, Canal Digitaal (M7 Group) en T-Mobile – zijn op dit verdienmodel gestoeld.
Eredivisiebelasting
Het nieuwe verdienmodel van EMM wordt in de distributiewereld ook wel Eredivisiebelasting genoemd. EMM – toen het nog eigendom van Rupert Murdoch was - kocht jaren geleden voor de duur van twaalf jaar de uitzendrechten van de Eredivisie voor een totaalprijs van bijna een miljard euro. Marktkenners stelden toen al dat een bedrag van ongeveer 88 miljoen euro per jaar aan alleen uitzendrechten in Nederland moeilijk terug te verdienen was. Zij kregen gelijk: de groei van het aantal FOX Sports-abonnees bleef achter bij de verwachting. FOX Sports bleef hierdoor met rode cijfers de jaarboeken afsluiten. Reden voor EMM het verdienmodel te veranderen van RSM naar betalen per abonnee die van het netwerk van een aanbieder gebruik maakt. Omdat live Eredivisievoetbal door veel aanbieders als ‘must have’ wordt bestempeld, gingen alle providers met frisse tegenzin in de zomer van 2016 akkoord met het nieuwe verdienmodel van EMM voor FOX Sports. Behalve twee aanbieders: Ziggo en Tele2. Ziggo had namelijk in 2015 als enige aanbieder tussentijds een nieuwe distributieovereenkomst voor de duur van vijf jaar ondertekend. Tele2 besloot om niet te gaan betalen voor iedere abonnee en stopte met de doorgifte van FOX Sports.
Ziggo
En dit dreigt op 1 augustus ook bij Ziggo te gebeuren. Het is VodafoneZiggo in de onderhandelingen menens. Dat VodafoneZiggo en EMM in de onderhandelingen met de neuzen tegen elkaar staan werd enkele weken geleden al duidelijk. Toen liet financieel directeur Ritchy Drost van VodafoneZiggo tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers al weten dat de onderhandelingen de verkeerde kant op gingen. VodafoneZiggo wil verder met FOX Sports gaan maar wil vasthouden aan het RSM verdienmodel en absoluut geen afdracht voor iedere abonnee aan EMM doen.
Verdienmodel
Officieel weet niemand hoe hoog de afdracht per abonnee per maand binnen het nieuwe verdienmodel is. EMM heeft met aanbieders die de nieuwe distributieovereenkomst hebben ondertekend afgesproken dat hierover geen inhoudelijke mededelingen gedaan mogen worden. Wel liet FOX Sports onlangs weten dat de inkoopprijs voor alle distributeurs met het nieuwe verdienmodel hetzelfde is. Dit is volgens de betaalzender een voorwaarde die toezichthouder Autoriteit Consument & Markt stelt. Bronnen stellen dat bij het nieuwe verdienmodel vanaf het nieuwe seizoen aanbieders rond €2,60 inclusief btw (€ 2,10 exclusief btw) per abonnee aan EMM moeten betalen. Ze krijgen hiervoor de vrijheid om FOX Sports Eredivisie aan te bieden op de manier zoals zij zelf willen. In het geval van VodafoneZiggo gaat blijvende doorgifte bij Ziggo met 3,9 miljoen abonnees meer dan honderd miljoen euro per jaar kosten. Tel hierbij de winst op die VodafoneZiggo nu maakt met het RSM verdienmodel en een handtekening onder een nieuwe distributieovereenkomst kost VodafoneZiggo al snel richting de 150 miljoen euro. Een bedrag dat volgens VodafoneZiggo onmogelijk terug te verdienen is zonder dat het bedrijf de abonnementen van alle abonnees fors moet verhogen.
Prijsverhoging
Dat VodafoneZiggo niet bereid is op de nieuwe eisen in te gaan, werd onlangs al duidelijk. Ziggo maakte namelijk de jaarlijkse prijsverhoging bekend. Die is met 3,4 procent wel iets hoger dan de door CBS vastgestelde inflatiecorrectie van 2,6 procent over 2019. Maar de prijsverhoging is te laag om een eventuele handtekening onder een nieuwe overeenkomst voor FOX Sports financieel te dekken. Ziggo had nog weken kunnen wachten met de aankondiging van de prijsverhoging die op 1 juli ingaat. Volgens Nederlandse regels had Ziggo tot 31 mei de tijd op de prijsverhoging aan te kondigen.
Ziggo Sport
Maar nu is het ook de goed ingewijde sportmarketeer Chris Woerts die aanwijzingen heeft dat VodafoneZiggo op 1 augustus FOX Sports op zwart zet als EMM vast blijft houden aan de huidige financiële eisen. Dat liet Woerts gisteren in Veronica Inside op tv-zender Veronica weten. “Ziggo zit rustig achterover te leunen. Die hebben Formule 1, de Premier League gaat weer opstarten. Die hebben geen enkele noodzaak om hun contract met FOX te verlengen. Sterker nog: de kans is groot dat de FOX-kanalen bij Ziggo op 1 augustus op zwart gaan. Die kans is groter dan negentig procent. Want Ziggo heeft geen zin om te betalen voor abonnees die niet naar FOX kijken.” Mochten de woorden van Woerts uitkomen dan zit FOX Sports – en daarmee ook het Nederlandse betaald voetbal – mogelijk in zwaar weer. Ziggo is namelijk met een marktaandeel van rond de 53 procent de belangrijkste leverancier van tv-diensten in Nederland. Het niet verlengen van de overeenkomst kost EMM met het huidige RSM enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar. Niet dat dit direct het einde van FOX Sports betekent. Nieuwe eigenaar Disney heeft diepe financiële zakken.