‘Het regent opzeggingen bij Viaplay’
De eerste signalen voor Viaplay zijn niet gunstig. Na afloop van de laatste Formule 1-race van het seizoen 2022 zijn op diverse sociale mediakanalen berichten te lezen – soms zelfs met screenshot – van abonnees die hun Viaplay-abonnement hebben opgezegd. Viaplay betrad op 1 maart de Nederlandse markt. Het gebruikte Formule 1 om een goede marktpositie te verwerven.
Onrendabel
Om de Formule 1-rechten van VodafoneZiggo (Ziggo Sport) weg te kapen, betaalde de Zweedse eigenaar Viaplay Group naar verluidt 105 miljoen euro om de races drie jaar uit te kunnen zenden. Bovenop dit bedrag komen nog eens vele extra miljoenen euro's voor productie van de Formule 1-uitzendingen en het verzorgen van de studioprogramma’s. Viaplay betaalt in totaal zoveel geld voor de Formule 1 voor de Nederlandse markt dat dit volgens marktkenners onmogelijk is terug te verdienen.
Kritiek
Na afloop van het eerste Formule 1-seizoen dat door Viaplay in Nederland werd aangeboden, zijn de reacties van abonnees zeer wisselend. Een deel van de abonnees is blij met de komst van Viaplay en de nieuwe, in hun ogen verfrissende weg die de streamingdienst is ingeslagen. Een ander deel is ontevreden. Niet alleen vanwege slechte verbindingen en de ten opzichte van Ziggo Sport mindere beeldkwaliteit. Er wordt ook geklaagd over het commentaar en de analisten.
Opzeggingen
Nu het Formule 1-seizoen is afgelopen, lijkt een deel van de abonnees het Viaplay-abonnement tijdelijk of voorgoed op te zeggen. Voor hen heeft het overige aanbod – dat bestaat uit entertainment en sporten als voetbal, darts en hockey – onvoldoende toegevoegde waarde om het abonnement in de Formule 1-loze maanden aan te houden. Op sociale media staan honderden berichten waarin wordt gemeld dat het abonnement is opgezegd. Om het abonneeverlies binnen de perken te houden, is besloten op het lineaire kanaal Viaplay Xtra bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway nu te vullen met andere content, zoals het WK darts dat in december wordt georganiseerd.