Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Het verschil tussen FOX Sports en Ziggo Sport

    FOX Sports en Ziggo Sport zijn in Nederland de twee betaalzenders die sport aan tv-kijkers bieden. Ondanks dat sportcontent de vergelijkende factor is, zijn er toch grote verschillen tussen beide betaalzenders.
    Jarco Kriek
    11 februari 2019
    comments 1
    Het verschil tussen FOX Sports en Ziggo Sport

    Natuurlijk beschikken FOX Sports en Ziggo Sport over ander sportcontent. FOX Sports heeft de uitzendrechten van de voetbalcompetities Eredivisie, Bundesliga en Europa League in bezit. Dit wordt aangevuld met de uitzendrechten van onder meer tennis en enkele Amerikaanse sportcompetities. Ziggo Sport richt zich voornamelijk op buitenlands voetbal zoals Champions League, Premier League en La Liga. Een andere belangrijke pijler is Formule 1 met Max Verstappen. Maar ook golf, handbal, hockey en sportdocumentaires zijn op Ziggo Sport en de betaalvariant Ziggo Sport Totaal te zien. Zowel FOX Sports als Ziggo Sport (Totaal) zijn in Nederland bij de meeste distributeurs, waaronder Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile, Caiway en Delta in standaard- of aanvullende pakketvormen beschikbaar.

     

    Abonnement

    Het grote verschil tussen beide betaalzenders is het verdienmodel. FOX Sports heeft een meer agressiever verdienmodel. De betaalzender schreef jarenlang rode cijfers. Dit heeft vooral met de hoge prijs van de uitzendrechten van de Eredivisie te maken. Jaarlijks kost deze Nederlandse voetbalcompetitie FOX Sports inclusief productie rond de honderd miljoen euro. Dit kon met het oude verdienmodel alleen terugverdiend worden door een forse stijging van het aantal verkochte abonnementen. De vrees van analisten dat dit in de Nederlandse markt niet ging lukken, kwam uiteindelijk uit. De nieuwe weg die Eredivisie Media & Marketing daarna heeft ingeslagen, is een voor Nederlandse begrippen nieuw verdienmodel. Distributeurs moeten om de kanalen van FOX Sports aan klanten te mogen aanbieden voor iedere abonnee – ook wanneer deze geen FOX Sports-abonnement koopt – maandelijks een vast bedrag betalen. De distributeur heeft daarna alle vrijheid om te bepalen op welke manier de kanalen van FOX Sports verkocht worden. Zo plaatst Online.nl alle kanalen van FOX Sports Eredivisie in het basispakket. Andere distributeurs , waaronder Canal Digitaal en T-Mobile, doen dit alleen met het hoofdkanaal FOX Sports 1. En bij de meeste distributeurs moet gewoon maandelijks extra voor FOX Sports betaald worden.

     

    Iedereen betaalt voor FOX Sports

    Het nieuwe verdienmodel betekent wel dat iedere tv-kijker betaalt voor FOX Sports. Distributeurs betalen maandelijks rond de €2,50 voor iedere abonnee om FOX Sports in het zenderaanbod op te kunnen nemen. Dit bedrag kan niet volledig met de verkoop van FOX Sports-abonnementen terug worden verdiend. De prijs van het standaard tv-abonnement is door het nieuwe verdienmodel van FOX Sports duurder geworden. Iedereen betaalt dus voor Eredivisievoetbal. Bij distributeurs wordt het nieuwe verdienmodel dan ook wel gekscherend Eredivisiebelasting genoemd. Uitzonderingen zijn op dit moment de distributeurs Ziggo en Tele2. Ziggo heeft tot het einde van het volgend voetbalseizoen een overeenkomst gebaseerd op het oude verdienmodel. Maar ook Ziggo moet in de komende twaalf maanden onderhandelen over een nieuwe overeenkomst. Als eigenaar VodafoneZiggo tenminste FOX Sports wil blijven aanbieden. Dat besluit maakte Tele2 direct namelijk direct na het bekendworden van de nieuwe voorwaarden van de betaalzender. Voor Tele2 is elke vorm van Eredivisiebelasting onbespreekbaar. Hierdoor zijn de kanalen van FOX Sports niet meer bij deze distributeur beschikbaar.

     

    Ziggo Sport

    De afspraken die Ziggo Sport – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – met distributeurs maakt, zijn heel anders. Distributeurs betalen voor ieder daadwerkelijk verkocht Ziggo Sport-abonnement een vastgestelde afdracht aan de betaalzender. Van de prijs van het abonnement gaat ongeveer 80 procent naar Ziggo Sport. De resterende 20 procent is het deel dat de distributeur aan de verkoop van het abonnement verdiend. Natuurlijk zijn er wel spelregels. Die zijn niet openbaar, maar bronnen melden Totaal TV dat bijvoorbeeld het Ziggo Sport Totaal-abonnement niet onder een bepaalde minimumprijs verkocht mag worden. Uitzondering zijn promotionele acties.

    FOX SportsZiggo SportuitzendrechtenverdienmodelEredivisieEredivisiebelastingvoetbalsportFormule 1F1abonnementbetaalzenderEredivisie Media & MarketingZiggo Sport TotaalVodafoneZiggo

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)