HGTV stapt huiskamer binnen met herkenbaar gezicht

HGTV is de nieuwe lineaire tv-zender die vanaf 15 januari in meer dan 75 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar is. Om HGTV in een veranderd medialandschap – waarbij meer online wordt gekeken – in de markt te zetten, biedt Warner Bros. Discovery de zender kosteloos ter distributie aan bij providers. Deze moeten HGTV dan wel een goede positie in de zenderlijst geven. HGTV komt hierdoor in ieder geval bij de grootste vier providers Ziggo, KPN, Odido en Delta in het basispakket beschikbaar. Klanten van providers die HGTV (nog) niet gaan doorgeven, kunnen via streamingdienst discovery+ van de content genieten.
Bekend gezicht
Om herkenbaarheid bij de kijker te verbeteren, zet HGTV een vertrouwd tv-gezicht in. Oud-presentatrice van het RTL 4-programma Koffietijd Quinty Trustfull wordt ‘het gezicht’ van de lanceringscampagne van HGTV. De zender wordt door de eigenaar omschreven als lifestylezender en richt zich op mannen en vrouwen in de voor adverteerders interessante doelgroep 25 tot 54 jaar. Mede hierdoor is voor commercieel succes als lineaire zender een groot huiskamerbereik nodig. In eerste instantie zou HGTV anderhalf jaar geleden exclusief bij Ziggo beginnen. Na het uitstel zijn ook andere providers bij de marktintroductie van HGTV betrokken.
Verrassend
Met een alsmaar dalend aantal huishoudens dat zenders op de traditionele wijze lineair bekijkt, is de komst van HGTV als lineaire zender opvallend. De content die op HGTV wordt uitgezonden is vanaf de komst van streamingdienst discovery+ al in Nederland beschikbaar. Nederland loopt ook achter in de rij van landen waar Discovery Network – nu onderdeel van Warner Bros. Discovery – HGTV als lineaire zender in het contentaanbod heeft. Al 93 landen gingen Nederland voor.