Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    [UPDATE] Hoe betrouwbaar is conclusie Consumentenbond dat KPN beter dan Ziggo is?

    De Consumentenbond publiceerde deze week het nieuwe onderzoek waarin de leveranciers van vaste diensten met elkaar worden vergeleken. Maar hoe betrouwbaar is dit onderzoek eigenlijk?
    Jarco Kriek
    29 oktober 2018
    comments 29
    [UPDATE] Hoe betrouwbaar is conclusie Consumentenbond dat KPN beter dan Ziggo is?
    Foto ANP

    Elke maand delen tienduizend consumenten de ervaring met de eigen leverancier van vaste diensten die via een gecombineerde Alles-in-1-abonnementsvorm wordt geleverd met de Consumentenbond. Het aantal deelnemers is meer dan voldoende om de uitkomst van het onderzoek representatief te noemen. Toch geeft de uitslag geen onomstootbaar beeld van de werkelijkheid. Een echte vergelijkende test tussen de aanbieders van Alles-in-1-abonnementen is dit onderzoek namelijk niet. De deelnemers beoordelen namelijk alleen de geleverde diensten door de eigen aanbieder. Er wordt door de deelnemende consument geen vergelijking met een andere aanbieder gemaakt. De uitkomst dat bijvoorbeeld de beeldkwaliteit van tv bij KPN beter is dan bij concurrent Ziggo kan dan ook niet hard worden gemaakt. KPN-abonnees geven de beeldkwaliteit een beter cijfer dan Ziggo-abonnees dit doen. Dit wil echter niet zeggen dat de beeldkwaliteit bij Ziggo slechter is.

     

    KPN

    Uit het laatste onderzoek van de Consumentenbond komt KPN voor het eerst als beste Alles-in-1-aanbieder naar voren. Van de zeven onderzochte Alles-in-1-aanbieders komt Ziggo als slechtste uit het onderzoek. Ziggo heeft blijkens dit onderzoek een slechtere beeldkwaliteit danTele2, Telfort, Delta/Zeelandnet, Caiway, XS4All en KPN. Dat het op dit punt meer om de beleving van de deelnemers gaat en niet om een daadwerkelijke vergelijking blijkt uit het hogere eindcijfer voor beeldkwaliteit van Telfort Glasvezel in vergelijking met KPN Glasvezel. Beide aanbieders maken op het glasvezelnetwerk namelijk van dezelfde streams voor de aangeboden tv-zenders gebruik.

     

    Ziggo

    De vraagtekens die bij bepaalde onderdelen van het onderzoek geplaatst kunnen worden, doen niets af van de constatering dat de einduitslag als gevoelige tik voor VodafoneZiggo kan worden gezien. De gebruikerservaring van klanten van de grootste concurrent KPN is veel beter dan bij eigen klanten. Dit maakt het minder aannemelijk dat bestaande klanten KPN snel de rug toekeren als het om levering van vaste diensten gaat. VodafoneZiggo is minder zeker dat de huidige klant langer vaste diensten bij Ziggo blijft afnemen. Belangrijk daarbij is de uitslag op het onderdeel storing bij levering van internetdiensten. Negen procent van deelnemers aan het onderzoek die een Alles-in-1-abonnement bij KPN afnemen, geven aan last van internetstoring gehad te hebben. Bij Ziggo is dit percentage vijftien procent. En daarmee scoort Ziggo op dit punt het slechts in het onderzoek.

     

    Update 29 oktober 10.30 uur:

     

    Reactie Silvia Smit van de Consumentenbond: “Het onderzoek, de ProviderMonitor, is gebaseerd op ervaringen van klanten. En dat is juist de kracht: duizenden klanten van verschillende providers geven regelmatig hun meningen door! Dat monitoren wij als sinds 2009 en zo zien wij trends, maar ook of er bv sprake is van een ‘eenmalige’ grote storing.

     

    De klanten die meedoen aan het onderzoek zijn leden, maar ook niet-leden van de Consumentenbond zitten in het panel. De groep klanten beoordeelt de eigen provider. Klanten zitten bij 1 provider (of misschien bij meerdere, maar dan voor verschillende diensten) en geven dan dus hun oordeel over hun huidige provider. Wij analyseren de data per provider en zetten de ervaringen per provider in een tabel onder elkaar. Zodat andere consumenten kunnen vergelijken hoe providers het ten opzichte van elkaar doen.

     

    Dat er mensen zijn die, in het geval van Ziggo, helemaal geen problemen hebben met Ziggo, dat kan natuurlijk. Net als dat er ook mensen zullen zijn die wel eens slechte ervaringen hebben met de Beste uit de Test (nu KPN glasvezel). Voordat we over een bepaalde provider publiceren, moeten er natuurlijk wel voldoende klanten (we houden een minimum van 75 per provider aan) hun ervaringen hebben doorgegeven om tot een betrouwbaar oordeel te kunnen komen. Je zou niet willen dat resultaten gebaseerd zijn op slechts enkele positieve dan wel negatieve ervaringen. Voor verdere specificaties over het hoe & wat qua onderzoek verwijs ik graag naar: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/over-onze-test-en-dienstverlening

     

    Over de vergelijker:

    Het klopt dat wij een vergoeding krijgen voor elke overstapper. Dat wordt gebruikt voor het uitvoeren van het onderzoek en voor het door ontwikkelen van de vergelijker. Wij communiceren hier ook over op de website: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/veelgestelde-vragen-over-de-vergelijker#no11

     

    In de vergelijker worden de resultaten van het onderzoek de ProviderMonitor getoond. De sortering is op basis van prijs. Providers kunnen geen plekje ‘kopen’ in de vergelijker, noch in het onderzoek.”

    Consumentenbondonderzoektriple playalles-in-1vastvaste dienstentelevisietvinternetstoringZiggoVodafoneZiggoKPNbeeldkwaliteit

    Reacties