Hoe serieus neemt Viaplay de eigen abonnees?
Na het niet aanbieden van de beloofde zes gratis Formule 1-races voor alle Nederlanders in 2022 en het toch in beeld brengen van reclame tijdens Formule 1 in de vorm van reclamebanners van onder meer Carglass en Staatsloterij breekt Viaplay voor de derde keer een belofte. Dit keer worden abonnementsprijzen fors verhoogd. Dit terwijl de streamingdienst enkele maanden geleden nog bij hoog en laag beweerde in 2023 geen prijsverhogingen door te voren.
Begrijpelijk
Op zich is de nu door Viaplay aangekondigde prijsverhoging begrijpelijk. Ook voor de Zweedse eigenaar stijgt de maandelijkse energierekening. En de servers die voor streamingdiensten een essentieel onderdeel zijn van het leveren van content zijn stroomvreters. Ook heeft Viaplay meer uitzendrechten voor sportcompetities gekocht en heeft het tientallen nieuwe films en series toegevoegd die exclusief voor de streamingdienst zijn gemaakt. Met andere woorden, het contentaanbod is groter geworden. Allemaal redenen die een prijsaanpassing rechtvaardigen.
Communicatie
Maar beloofd is nu eenmaal beloofd. Tenminste, dat vinden we in Nederland. Wellicht dat in Zweden, het thuisland van deze streamingdienst, andere normen gelden, maar zuinige Nederlanders worden vaak ziedend als beloftes of financieel gebied geschonden worden. Waar het in dit geval allemaal om draait is communicatie. Het is een communicatieve fout om al in de zomer aan te kondigen dat het daaropvolgend jaar geen prijsverhoging wordt doorgevoerd. Zeker als op dat moment een oorlog in Oekraïne gaande is en hierdoor energieprijzen tot op dat moment nog ongekende hoogte aan het stijgen zijn.
Grens
De vraag voor is nu hoe vaak dat Viaplay iets kan beloven en dan later de belofte toch naast zich neer legt. Betrouwbaarheid is belangrijk voor een dienstenaanbieder. Viaplay heeft als belangrijk voordeel dat het films, series en sport (semi)exclusief kan aanbieden. Maar ondanks die exclusiviteit lijkt één ding zeker: Viaplay kan niet onbegrensd doorgaan met het breken van beloftes. Grenzen kun je tot op zekere hoogte oprekken, maar op een gegeven moment klapt de boel als een elastiek uit elkaar en zoeken de abonnees hun heil elders. Voor Formule 1 kan de liefhebber uitwijken naar de eigen streamingdienst F1 TV Pro van FOM, de uitbater van de Formule 1. Ook PDC heeft een eigen streamingdienst die – eventueel met een kleine omweg – voor Nederlandse dartliefhebbers verkrijgbaar is.