1. Nieuws

    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken.
    Jarco Kriek
    4 mei 2013
    comments 0
    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken. Dat stellen de topmannen van Google en Netflix.

    Netflix-baas Reed Hastings is duidelijk over zijn verwachtingen voor de toekomst. De consument gaat vaker zonder tussenkomst van tv-aanbieders via apps kijken. Dat zorgt ervoor dat kabelbedrijven en tv-zenders steeds minder invloed krijgen. Hastings stelt dat het slechts een kwestie van tijd is dat apps de rol van tv-kanalen gaan overnemen. Via de internettelevisie – ook wel Smart TV of connected TV genoemd – gaat de consument direct via internet naar tv-zenders kijken. De topman ziet Netflix als een app-provider in plaats van tv-kanaal.

    Netflix geen tv-zender

    Ondanks het feit dat Netflix begonnen is om exclusief voor haar eigen platform series te maken, heeft het bedrijf geen intentie om zich als betaalzender te profileren. Een te sterke marktpositie van betaalzenders als HBO op de Amerikaanse tv-markt is hier de oorzaak van. Netflix is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. De verwachting is echter dat Netflix uiterlijk begin 2014 de Nederlandse tv-markt gaat betreden.

    Lineaire tv verleden tijd

    Hastings krijgt in zijn visie bijval van Google-topman Eric Schmidt. Deze is nog stelliger en zegt zelfs dat lineaire tv al verleden tijd is. Schmidt deed deze uitspraak tijdens een bijeenkomst van digitale uitgevers in New York. Internetvideo heeft volgens Schmidt de plaats van lineaire tv ingenomen. Schmidt maakt wel een belangrijke kanttekening: "Het is een nieuw ding waar we goed over na moeten denken, programmeren, beheren en nieuwe platformen ervan maken."

    Belangrijke rol YouTube

    Schmidt ziet een belangrijke rol voor YouTube bij de nieuwe manier van tv-kijken. Ondanks het huidige succes van YouTube denkt Schmidt dat het piekmoment nog moet komen. Het aantal bezoekers en bereik van de internet-videodienst blijft – in de veronderstelling van de Google-topman – de komende jaren groeien. Google ziet als grote voordeel van YouTube dat er interactie met de gebruiker is: "TV is eenrichtingsverkeer, YouTube praat terug. Met televisie heb je bereik, met YouTube is er betrokkenheid."

    NetflixGoogleYouTubeReed HastingsEric SchmidtOver The TopOTTapptv-kijkenkabelbedrijventv-zendersZiggoUPCRTL NederlandSBS BroadcastingHBO

    Reacties

  1. TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:00 uur
    Anton klopt bij Ludo aan voor juridische hulp. Lana grijpt het ceremonie-meesterschap aan om haar moeder te tonen hoe zelfstandig ze is. Bing, Rik en Amir maken er een mannenmiddag van.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators

    Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat gebeurde er tussen 1889 en 1929 in het leven van een in Oostenrijk geboren Duits jochie, dat ervoor zorgde dat de wereld in vuur en vlam stond? Dat gaat niet over een zakkie knikkers. In deze vierdelige docu wordt uiteengezet hoe Adolf Hitler Adolf Hitler werd.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)