1. Nieuws

    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken.
    Jarco Kriek
    4 mei 2013
    comments 0
    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken. Dat stellen de topmannen van Google en Netflix.

    Netflix-baas Reed Hastings is duidelijk over zijn verwachtingen voor de toekomst. De consument gaat vaker zonder tussenkomst van tv-aanbieders via apps kijken. Dat zorgt ervoor dat kabelbedrijven en tv-zenders steeds minder invloed krijgen. Hastings stelt dat het slechts een kwestie van tijd is dat apps de rol van tv-kanalen gaan overnemen. Via de internettelevisie – ook wel Smart TV of connected TV genoemd – gaat de consument direct via internet naar tv-zenders kijken. De topman ziet Netflix als een app-provider in plaats van tv-kanaal.

    Netflix geen tv-zender

    Ondanks het feit dat Netflix begonnen is om exclusief voor haar eigen platform series te maken, heeft het bedrijf geen intentie om zich als betaalzender te profileren. Een te sterke marktpositie van betaalzenders als HBO op de Amerikaanse tv-markt is hier de oorzaak van. Netflix is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. De verwachting is echter dat Netflix uiterlijk begin 2014 de Nederlandse tv-markt gaat betreden.

    Lineaire tv verleden tijd

    Hastings krijgt in zijn visie bijval van Google-topman Eric Schmidt. Deze is nog stelliger en zegt zelfs dat lineaire tv al verleden tijd is. Schmidt deed deze uitspraak tijdens een bijeenkomst van digitale uitgevers in New York. Internetvideo heeft volgens Schmidt de plaats van lineaire tv ingenomen. Schmidt maakt wel een belangrijke kanttekening: "Het is een nieuw ding waar we goed over na moeten denken, programmeren, beheren en nieuwe platformen ervan maken."

    Belangrijke rol YouTube

    Schmidt ziet een belangrijke rol voor YouTube bij de nieuwe manier van tv-kijken. Ondanks het huidige succes van YouTube denkt Schmidt dat het piekmoment nog moet komen. Het aantal bezoekers en bereik van de internet-videodienst blijft – in de veronderstelling van de Google-topman – de komende jaren groeien. Google ziet als grote voordeel van YouTube dat er interactie met de gebruiker is: "TV is eenrichtingsverkeer, YouTube praat terug. Met televisie heb je bereik, met YouTube is er betrokkenheid."

    NetflixGoogleYouTubeReed HastingsEric SchmidtOver The TopOTTapptv-kijkenkabelbedrijventv-zendersZiggoUPCRTL NederlandSBS BroadcastingHBO

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Deurwaarders UK

    Deurwaarders UK
    RTL 5 om 18:33 uur
    Wanneer je aan het overkant van Het Kanaal je schulden niet betaalt, kun je zomaar een bezoekje verwachten van de heren van de DCBL. Deze deurwaarders van het Britse Hooggerechtshof zijn voor geen gat te vangen en laden bij het uitblijven van betaling zelfs je schoonmoeder nog op de dieplader.

    TV-TIP Ewout & ...

    Ewout & ...
    RTL 5 om 20:32 uur
    Eén op de drie inwoners van Rio de Janeiro kent iemand die uit z'n schoenen is geschoten. In een voorstad van Rio loopt Ewout een paar dagen mee met het team van de Homicide Police. Deze agenten krijgen dagelijks te maken met moord en doodslag. Wat doet dat met een team een hoe lang houd je zoiets vol?

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)