Hoogtijdagen streamingdiensten voorbij
Uit de nieuwste kwartaalcijfers van het Amerikaanse mediabedrijf Warner Bros. Discovery blijkt dat het aantal abonnees van hun streamingdiensten wereldwijd met 1,8 miljoen is gedaald naar 95,8 miljoen. Het mediabedrijf exploiteert de streamingdiensten HBO, HBO Max en discovery+. De laatste twee streamingdiensten zijn ook in Nederland verkrijgbaar.
Viaplay
Ook bij andere streamingdiensten daalt het aantal abonnees. In Nederland is dit onder meer bij Viaplay het geval. De piek lag op 1,2 miljoen abonnees maar is naar verwachting inmiddels ver onder de miljoen gezakt. Exacte cijfers zijn echter niet bekend omdat eigenaar Viaplay Group geen abonneecijfers op landniveau openbaar maakt. Er zijn ook streamingdiensten die het aantal abonnees nog steeds zien stijgen. Dit is onder meer bij Netflix en Videoland het geval. De stijging is echter minder groot dan voorheen.
Inflatie
En belangrijke reden waarom het streamingdiensten minder voor de wind gaat dan voorheen is inflatie. Het dagelijks leven wordt duurder. Hierdoor kunnen kijkers minder geld uitgeven aan abonnementen zoals die van streamingdiensten. Vaker wordt van de ene naar de andere streamingdienst gehopt terwijl voorheen meerdere abonnementen van streamingdiensten gelijktijdig werden gekocht. Bij het hoppen wordt één of twee maanden de voor de kijker belangrijke content bij de ene streamingdienst volledig bekeken. Daarna wordt het abonnement opgezegd en wordt een abonnement van een andere streamingdienst gekocht. Om daarna hetzelfde met de beschikbare content te doen. Dit proces wordt in de hand gewerkt omdat de content meer over meerdere streamingdiensten versnipperd is.