Hoop voor Ziggo: KPN verliest voor het eerst in tijden internetklanten

Voor het eerst in tijden meldt het telecombedrijf in de kwartaalcijfers namelijk een daling van het aantal internetklanten. Internet is verreweg de belangrijkste vaste dienst die providers op dit moment aanbieden. Dat bij KPN de omzet ondanks het klantverlies hoger uitvalt kan verklaard worden door de stijging van de ARPU. Dit is het gemiddelde bedrag dat een klant per maand voor afgenomen diensten overmaakt aan KPN. Onder meer door prijsverhogingen en de wederverkoop van abonnementen van streamingdiensten als Netflix, Videoland en Viaplay stijgt de ARPU en dus ook de omzet van KPN.
Ziggo
De minder goede resultaten biedt een sprankje hoop voor Ziggo. In de afgelopen periode waren beide kemphanen op de Nederlandse markt van vaste diensten communiceerde vaten. Als het ene bedrijf het aantal internetklanten zag stijgen, was er een daling bij het andere bedrijf waar te nemen. Of dit ook in het derde kwartaal het geval is, wordt over enkele dagen duidelijk als VodafoneZiggo de financiële cijfers over het derde kwartaal bekendmaakt. De kans is overigens ook aanwezig dat Odido en Delta profiteren van het klantverlies van KPN.
Beperkt
Het klantverlies bij de belangrijkste vaste dienst internet bij KPN is overigens slechts beperkt. Het bedrijf verkocht zo’n 2.000 abonnementen minder aan consumenten. Dit kan worden verklaard door het uitschakelen van oude kopernetwerken waarover DSL-diensten werden geleverd. Van de 38.000 klanten die in de afgelopen maanden hiermee werden geconfronteerd, stapten 37.000 over naar een glasvezelabonnement. KPN verkocht aan het einde van het derde kwartaal ruim 2,83 miljoen internetabonnementen. Over het aantal verkochte abonnementen voor de tv-diensten Interactieve TV en TV+ doet KPN al enige tijd geen officiële meldingen meer in kwartaaloverzichten.