Ingewikkelde internetstoring Schiermonnikoog verholpen

Kabelnoord – een klein kabelbedrijf uit Dokkum – verzorgt de vaste diensten van veel inwoners en bedrijven op Schiermonnikoog. Het kabelbedrijf heeft samen met KPN – die de glasvezelkabel technisch beheert – een tijdelijke oplossing voor het probleem gerealiseerd. Diensten worden via een alternatieve weg naar Schiermonnikoog getransporteerd. Deze oplossing kon niet direct gerealiseerd worden omdat de diensten via deze alternatieve weg op een ander punt op Schiermonnikoog aan land komen.
Glasvezelkabel
Het uiteindelijke doel is om de breuk in de glasvezelkabel te verhelpen. Dit is echter een gespecialiseerde en tijdrovende klus vanwege de ligging van de kabel. Tot het moment dat de glasvezelbreuk verholpen is, kunnen inwoners van Schiermonnikoog via de tijdelijke oplossing gebruik van vaste netwerkdiensten maken. De internetstoring zorgde niet alleen voor overlast bij particulieren. Ook bedrijven waren getroffen. Hierdoor was onder meer pinnen op het toeristisch eiland op veel plaatsen niet mogelijk.