1. Nieuws

    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei.
    Jarco Kriek
    23 april 2013
    comments 0
    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN
    Foto: ANP

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei van het aantal tv-abonnees.

    Het telecombedrijf zag het aantal tv-abonnees in de eerste drie maanden van 2013 met 79.000 tot 1.845.000 stijgen. Het aantal klanten dat bij KPN Interactieve TV afneemt, steeg met 116.000 naar 1.128.000. Daardoor heeft KPN alleen met Interactieve TV al meer klanten dan UPC die bij het kabelbedrijf een aanvullend digitaal tv-abonnement afnemen.

    Digitenne

    Zorgenkindje van KPN blijft Digitenne. Het aantal klanten dat bij KPN anders dan via Interactieve TV naar tv kijkt, daalde met 37.000 tot 717.000. In deze groep zitten naast Digitenne ook de klanten die via dochterbedrijven van KPN naar analoge tv via glasvezelnetwerken kijken. KPN heeft tot februari 2017 de uitzendlicenties van de etherzenders van Digitenne in bezit. Het beperkte zenderaanbod en de mindere beeldkwaliteit zorgen voor de daling van het aantal Digitenne-abonnees.

    Glasvezel

    Opvallend is dat KPN het aantal klanten dat via glasvezel naar Interactieve TV kijkt, minder sterk dan voorheen ziet stijgen. De stijging van 31.000 glasvezelabonnement betekent voor KPN de laagste stijging in één jaar tijd. Door de toename steeg het aantal KPN-klanten met een Interactieve TV-abonnement via glasvezel tot 399.000. Mogelijke oorzaak is de negatieve publiciteit in de media waarmee glasvezeldiensten van KPN de afgelopen maanden – al dan niet terecht – mee te maken had. Ook staan op internet veel klachten over een minder sterk groeiend zenderaanbod en de beeldkwaliteit van bepaalde tv-zenders via bepaalde glasvezelnetwerken.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Sylvana, demon of diva

    2Doc IDFA primeur: Sylvana, demon of diva
    NPO 2 om 20:25 uur
    Het valt niet mee om Sylvana Simons te zijn. Ze begon haar carrière als TMF-vj, maar is inmiddels het boegbeeld van de strijd voor gelijke kansen en rechten. In deze documentaire wordt ze drie maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen gevolgd door een camerateam.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP André Hazes: Ik haal alles uit het leven

    André Hazes: Ik haal alles uit het leven
    SBS6 om 20:30 uur
    Eind oktober speelde André Hazes driemaal Ahoy plat. De weg er naartoe zie je in alweer het derde seizoen van zijn soap, dat begint met het einde van de break met zijn Monique, de verhuizing naar hun eerste grote mensenhuis én een nieuw album.