Internetabonnement wordt goedkoper

De prijsdaling blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). In maart 2018 zijn prijzen van abonnementen op communicatiediensten met 6,7 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De daling is wel minder dan in voorgaande maanden. In februari rapporteerde CBS nog een daling van 8,3 procent. Over het gehele jaar 2017 zijn de abonnementsprijzen van communicatiediensten met 6,9 procent gedaald.
Consument
De consument merkt vooral bij mobiele communicatiediensten een prijseffect. Zo bieden telecombedrijven bij mobiele abonnementen vaker onbeperkt bellen en een grotere databundel. Wie gelijke data als voorheen gebruikt, kan in veel gevallen een goedkoper abonnement afsluiten. Bij vaste internetabonnementen die meestal onderdeel van een alles-in-1-abonnement zijn, is veelal geen prijsdaling maar juist een prijsstijging waarneembaar. Dit heeft vooral te maken met het duurder worden van het onderdeel televisie binnen dit soort abonnementen. Aanbieders moeten meer doorgiftevergoeding aan televisiezenders betalen en rekenen dit aan de consument in het televisieabonnement door. Zo zijn doorgiftevergoedingen van onder andere de zenders van NPO, Discovery Inc., en FOX Sports in de afgelopen periode – in sommige gevallen fors – duurder geworden.
Internet
Aanbieders van vaste netwerk-diensten zoals Ziggo, KPN en T-Mobile bieden geen losse internetabonnementen aan die fors goedkoper dan een alles-in-1-abonnement zijn. Het prijsverschil is in veel gevallen minimaal omdat bij een los abonnement de standaard gebruikskosten van toegang tot het netwerk worden berekend. Die zijn bij veel aanbieders juist bij het televisieabonnement inbegrepen.