Interview Filippa Wallestam (NENT): Viaplay is meer dan alleen Formule 1

NENT rolt zijn streamingdienst Viaplay uit naar nieuwe landen, en op 1 maart is Nederland aan de beurt. Wat heeft Viaplay ons te bieden? Totaal TV sprak enkele tientallen uren voordat Viaplay in Nederland verkrijgbaar is met Filippa Wallestam, de vrouw die hoofdverantwoordelijk is voor de content van de streamingdienst. Om de harten van de Nederlandse kijkers te veroveren plaatst Viaplay Max Verstappen op pole position. Het Scandinavische Nordic Entertainment Group (NENT) sleepte de uitzendrechten van de Formule 1 in de wacht. Met Max Verstappen werd overeenstemming bereikt over een zeer uitgebreide samenwerking. Van interviews in de voor- en nabeschouwingen tot exclusieve documentaires: ze zijn ze straks allemaal exclusief te zien bij Viaplay. Daarnaast wordt vader Jos Verstappen de internationale Formule 1-analist bij de streamingdienst.
Racefans worden verwend
"Maar Viaplay is veel meer dan alleen Formule 1", zegt Filippa Wallestam. Zij is als Chief Content Officer bij NENT verantwoordelijk voor de content die Viaplay in Nederland gaat aanbieden. "Het eerste live sportevenement is PDC Premier League darts met Anne-Marie Fokkens als presentatrice en commentaar van Jacques Nieuwlaat en Frank Vischschraper." Daarnaast is de Formule 1 zeker in de beginfase natuurlijk belangrijk voor Viaplay in Nederland. Wallestam belooft de racefans te gaan verwennen. "Viaplay biedt de volledige Formule 1-kijkervaring, met studio's van wereldklasse, lokale en internationale experts, on-site verslaggevers, Nederlandse commentatoren en extra content voor en na elke race." De Formule 1 is geen onbekend terrein voor Viaplay. "We zenden de Formule 1 al uit in de zeven landen waar F1 TV beschikbaar is. Viaplay biedt een ander soort ervaring, waarvan wij denken dat deze voor de overgrote meerderheid van de fans in Nederland zeer aantrekkelijk zal zijn." Ook streamingdienst F1 TV biedt de Formule 1-verslagen live aan zijn abonnees. F1 TV is weliswaar goedkoper, maar ook uitsluitend gericht op de door FIA georganiseerde autosportevenementen. Net zoals F1 TV gaat ook Viaplay de Formule 1 met meerdere streams aan de abonnees leveren, maar daarnaast is er nog veel meer te beleven.
Voetbal en meer
In Nederland ligt de focus van Viaplay naast Formule 1 en darts vooral op voetbal. De uitzendrechten van de Duitse Bundesliga zijn nu al in bezit van Viaplay, maar werden dit seizoen met een sublicentie doorverkocht aan Ziggo Sport. Viaplay heeft zich vanaf het komende seizoen ook verzekerd van de meerjarige uitzendrechten van het Engelse Premier League voetbal. Filippa Wallestam over mogelijke uitbreiding van het sportaanbod: "We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om onze kijkers meer te brengen."
Films en series
Genoeg over sport, want het aanbod van Viaplay is veel, veel breder. "We hebben Viaplay Originals, Hollywoodfilms en -series, en content voor kinderen. Dit voorjaar investeren we in lokale Nederlandse producties, te beginnen met de beroemde show Dragons' Den", licht Wallestam toe. Trots praat ze over Viaplay Originals als Honour, Treesome en Partisan, de Canneseries-winnaar van 2020. "We hebben in 2016 al vroeg de beslissing genomen om ons te concentreren op originele inhoud als onderscheidende factor. We hadden destijds drie Viaplay Originals. Dit jaar gaan er meer dan zeventig in première. Het is bewezen dat ze mensen naar ons platform trekken en daar houden. Kijkers over de hele wereld houden echt van de Scandinavische manier van verhalen vertellen, en niemand produceert daarvan meer dan wij."
Lange termijn
In de concurrentie met bijvoorbeeld Netflix, Disney+ en het lokale Videoland kan Viaplay meer in de strijd werpen dan alleen de eigen Originals-series. Wallestam: "We hebben langdurige samenwerkingen met grote Hollywood-studio's als MGM, Sony en meer, en dat betekent dat we Nederlandse kijkers de grootste Amerikaanse films en series kunnen aanbieden als onderdeel van een Viaplay-abonnement." Voor wie twijfels heeft over het toekomstperspectief van de nieuwe streamingdienst, heeft de contentdirecteur van NENT goed nieuws. "We zullen ons aanbod continu uitbreiden naar sport, films en series. Naast de premières van zeventig Viaplay Originals willen we in 2022 nog meer van het beste uit Hollywood aanbieden. Wat sport betreft hebben we een fantastisch rechtenportfolio. We komen voor de lange termijn naar Nederland om een blijvende bijdrage te leveren. We zullen investeren in de lokale creatieve industrie en helpen bij het ontwikkelen van nieuw talent, terwijl we de berichtgeving over geliefde sporten zoals de Formule 1 naar een hoger niveau tillen. Door dit alles blijft Viaplay relevant en aantrekkelijk voor kijkers."
Abonnement
Tot 28 februari is de introductieprijs €99,- voor een Viaplay-abonnement van twaalf maanden. Daarnaast is het Viaplay-abonnement ook verkrijgbaar bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway.