1. Nieuws

    Iraanse propagandazender Press TV mogelijk snel uit de lucht

    Satellietzender Press TV wacht met spanning af op een uitspraak van de Britse televisiewaakhond Ofcom. Deze beslist namelijk op korte termijn of de uitzendlicentie van het televisiekanaal wordt ingenomen.
    Jarco Kriek
    17 oktober 2011
    comments 0
    Iraanse propagandazender Press TV mogelijk snel uit de lucht

    Satellietzender Press TV wacht met spanning af op een uitspraak van de Britse televisiewaakhond Ofcom. Deze beslist namelijk op korte termijn of de uitzendlicentie van het televisiekanaal wordt ingenomen.

    Press TV is een internationale televisiezender en wordt door de Iraanse overheid gesteund. Sommige criticasters van Press TV zeggen dat het televisiekanaal ook financieel ondersteuning krijgt en daardoor ook beheert wordt door het Iraanse bewind. Press TV is wereldwijd via diverse satellieten te ontvangen. Hieronder bevinden zich onder meer ook de in Europa te ontvangen BADR 4, ASTRA1, Hotbird en Hispasat satellieten. Press TV is officieel in het Verenigd Koninkrijk als mediabedrijf ingeschreven. Hierdoor maakt men van een Engelse uitzendlicentie gebruik om wereldwijd via de satelliet te kunnen uitzenden. Wanneer de Ofcom de uitzendlicentie tijdelijk of definitief intrekt dienen de wereldwijde satellietuitzendingen te stoppen. Press TV kan natuurlijk deze satellietuitzendingen hervatten als men een nieuwe uitzendlicentie in een ander land aanvraagt en ook daadwerkelijk krijgt toegewezen.

    De Ofcom heeft laten weten op korte termijn duidelijk over het mogelijk intrekken van de uitzendlicentie van Press TV te geven. Het onderzoek van de Ofcom is ingezet om de onafhankelijkheid van de berichtgeving van Press TV te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek heeft zich echter een nieuw incident voorgedaan. Op de televisiezender is namelijk een interview met Newsweek journalist Maxiar Bahari uitgezonden. Op dat moment zat Bahari in de Iraanse hoofdstad Tehran in de gevangenis op verdenking van spionage vast. In het interview was te zien hoe Bahari een "bekentenis” in deze zaak deed. Dat was geen vrijwillige bekentenis. De journalist werd onder druk gezet en op een bepaald punt zelfs met executie bedreigd.

    Press TV is bij vele Westerse autoriteiten al langere tijd een doorn in het oog. Nadat de satellietuitzendingen van enkele Westerse nieuwsbronnen – zoals BBC Worldservice en Deutsche Welle – in het Midden Oosten werden gestoord werd ook het satellietsignaal van Press TV gestoord. Afgelopen zomer werd bijvoorbeeld de satellietverspreiding van Press TV op de Nilesat satelliet op 7 graden west voor langere tijd serieus gestoord. In alle gevallen is nooit de bron van het stoorsignaal definitief vast komen te staan.

    Press TVOfcomuitzendlicentieIranASTRA1HotbirdBADR 4Hispasat

    Reacties

  1. TV-TIP Stand van Nederland

    Stand van Nederland
    NPO 2 om 20:25 uur
    Ooit was je gulden op de markt een daalder waard, maar tegenwoordig moet je voor koopjes bij de Turk of online zijn. Met luxe voedingsproducten valt nog wél geld te verdienen, dat bewijzen handelaren op de markt in Valkenswaard. Met hart en ziel bouwen ze aan een levendige markt waar beleving een grote rol speelt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

      Favoriete personages keren terug in dit 3D actie-spektakel. De film vol imposante dinosaurussen introduceert nieuwe soorten die nog angstaanjagender zijn dan ooit tevoren. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze avonturenfilm weggeven met daarin een pet en natuurlijk twee bioscoopkaartjes voor de film.

    TV-TIP The Expendables 2

    The Expendables 2
    RTL 7 om 20:30 uur
    Er zijn best wat vervolgfilms gemaakt die het origineel evenaarden of zelfs overtroffen. Bij actiefilms is dit echter zelden het geval. Tót Sylvester Stallone besloot om de regie van The Expendables 2 aan een ander over te laten. De actie, de stunts, het verhaal én de opperschurk zijn stukken overtuigender dan in deel één.