Is 4K Ultra HD een hype?

Kijken we alleen naar content dan zien we dat echt 4K Ultra HD-content met een vergrootglas gezocht moet worden. Lineair kan men eigenlijk alleen via enkele demokanalen, die vooral via satelliet zonder abonnement te bekijken zijn, Ultra HD-beelden in de huiskamer halen. Kijkt men online dan is de keuze iets groter. Netflix biedt de belangrijkste eigen series in Ultra HD aan. De streamingdienst investeert in de komende jaren vele miljarden euro’s om het Ultra HD-aanbod verder uit te breiden. Nadeel is wel dat Ultra HD-content bij Netflix onder het duurste abonnement valt. Ook Amazon Prime Video, een andere Amerikaanse streamingdienst, gaat in uitbreiding van het Ultra HD-aanbod investeren.
Formule 1
Kijken we naar Nederlandse aanbieders dan zien we twee bedrijven die op dit moment met Ultra HD actief zijn. Voorloper is de kleine kabelaar Stichting Kabel Veendam (SKV). KPN biedt in een testpilot rond de tweeduizend klanten met een Interactieve TV-abonnement Ultra HD doormiddel van een speciale decoder aan. Maar ook KPN komt niet verder dan een demokanaal van het Spaanse satellietbedrijf Hispasat en een UHD-kanaal van muziekzender Xite, waarop slechts sporadisch echt 4K-content te zien is. Ziggo gaat naar verwachting later dit jaar de eerste stappen met Ultra HD zetten. Het heeft hierbij het voordeel dat het kabelbedrijf via betaalzender Ziggo Sport de uitzendrechten van de Formule 1 in Ultra HD heeft.
Beter beeld
Ondanks het gebrek aan content is de kans klein dat 4K Ultra HD, net als bijvoorbeeld 3D, een flop wordt. Om de echte voordelen van Ultra HD met eigen ogen te kunnen zien, dient men wel op een kortere afstand van de televisie te zitten. Ook dient men bij voorkeur een grotere televisie te gebruiken. Maar door gebruik van nieuwe technieken zoals HDR en een betere resolutie van het beeldscherm wordt ook een betere beeldervaring beleefd als men via een Ultra HD-televisie naar SD- of HD-content kijkt.