Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Is Formule 1 deal Ziggo en Viaplay voor beide partijen meest interessant?

    De Nederlandse mediamarkt wordt volgend jaar door elkaar geschud. Maar mogelijk verandert er voor Ziggo-klanten helemaal niets.
    Jarco Kriek
    11 augustus 2021
    comments 26
    Is Formule 1 deal Ziggo en Viaplay voor beide partijen meest interessant?
    Foto Getty Images

    En plots was daar de Nordic Entertainment Group, oftewel NENT. Een Zweeds mediabedrijf dat al jaren hoofdzakelijk in Scandinavische landen goed aan de weg timmert. Maar NENT gaat met een bredere blik de wereld inkijken. Het bedrijf haalde met een beursgang honderden miljoenen euro’s binnen. Expansie naar meer landen kan hierdoor gerealiseerd worden.

     

    Goede infrastructuur

    En Nederland behoort tot de landen waar NENT voet aan de grond wil krijgen. Omdat NENT de eigen streamingdienst Viaplay voor de expansie gebruikt, is juist Nederland voor het bedrijf interessant. Ons land is goed bekabeld. Het aantal huishoudens dat toegang tot snel breedbandinternet heeft, is groot. En nog belangrijker: in Nederland wordt in de komende jaren door diverse bedrijven en investeerders miljarden euro’s in de aanleg van meerdere glasvezelnetwerken geïnvesteerd. De verwachting is dat voor het einde van 2025 in ruim tachtig procent van de woningen een glasvezelaansluiting aanwezig is. Dit naast de meer dan negentig procent van de woningen die op dit moment al toegang tot breedbandinternet heeft met de Ziggo-kabelaansluiting.

     

    Tv-consumptie

    Wat voor NENT ook belangrijk is: het aantal Nederlanders dat lineaire tv met online combineert, is groot. Zo koopt bijna de helft van de Nederlandse huishoudens een abonnement op streamingdienst Netflix. En weten zowel Videoland, Disney en Amazon Prime Video meer dan een miljoen abonnees te werven. Netflix gaat in Nederland zelfs richting de vier miljoen abonnees. Dit betekent niet alleen dat de concurrentie voor de NENT-streamingdienst Viaplay groot is, maar vooral dat Nederlanders geen afkeer van streamingdiensten hebben.

     

    Eerste indruk belangrijk

    Het is dan ook belangrijk dat NENT Viaplay direct vanaf het eerste moment goed in de markt zet. Onder het mom ‘een goed begin, is het halve werk’ heeft NENT de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 voor een – veel te – hoge prijs bij Ziggo Sport weggekaapt. De ruim dertig miljoen euro per jaar die NENT voor de Nederlandse Formule 1-rechten betaalt, is volgens marktkenners niet rendabel terug te verdienen. Het is wel een goede manier om Viaplay in de markt te zetten.

     

    Ziggo Sport

    Immers ruim twee miljoen Nederlanders kijken iedere race naar Formule 1 via Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal. Ziggo Sport is het digitaal basiskanaal van Ziggo dat het kabelbedrijf zonder extra kosten aan alle klanten levert. Op deze manier kijken gemiddeld rond 1,4 miljoen Nederlanders naar Formule 1. Het overige deel is afkomstig van andere distributeurs zoals KPN en T-Mobile. Deze groep kijkers moet maandelijks rond 15 euro voor het Ziggo Sport Totaal abonnement betalen. Het warm krijgen van mensen die geen Ziggo-abonnee zijn, is het makkelijkst. Het is voor NENT juist belangrijk om de gratis Ziggo-kijkers zo enthousiast te krijgen dat voor Formule 1 een betaalabonnement gekocht moet worden. Want 1,4 miljoen gratis Formule 1-kijkers staat gelijk aan ongeveer 600.000 abonnementen die NENT voor Viaplay met Formule 1 alleen al onder de Ziggo-klantenbase voor zich kan winnen.

     

    Liberty Global

    Zeker nu vanaf het volgend voetbalseizoen ook de uitzendrechten van de Engelse voetbalcompetitie Premier League van het gratis Ziggo Sport naar Viaplay verhuizen, speelt de Ziggo-klant een belangrijke rol in het succes van Viaplay in de eerste fase in Nederland. NENT moet het dus voor Ziggo-klanten laagdrempelig maken om naar Viaplay te kunnen kijken. Interessant hierbij is dat NENT met Liberty Global een overeenkomst heeft gesloten die het mogelijk maakt om Viaplay direct via de tv-decoder van UPC te gebruiken. Liberty Global is voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo, waarvan Ziggo weer een belangrijk onderdeel is. Mocht NENT ook voor Nederland een overeenstemming met Liberty Global weten te bereiken dan is de weg naar komst van Viaplay op de Ziggo Mediabox Next open.

     

    Samen sterker

    En dergelijke overeenkomst is om meerdere redenen voor NENT voordelig. Het Zweedse bedrijf krijgt meer grip op de honderdduizenden Ziggo-abonnees die interesse voor Formule 1 hebben. Maar NENT kan ook samenwerken op programmatisch gebied. Ziggo heeft een goed team van commentatoren, reporters en analisten die al meerdere jaren voor Nederlanders herkenbare Formule 1-verslaggeving en achtergrondprogramma’s maken. NENT zou met een samenwerking met Ziggo het beste deel hiervan kunnen overnemen. Een samenwerking met NENT is voor Ziggo belangrijk omdat het Viaplay als streamingdienst dan bijvoorbeeld als onderdeel van eigen abonnementen aan klanten aan kan bieden. Ziggo is op deze manier dan wel de Formule 1 kwijtgeraakt, maar toch niet helemaal. Ziggo kan hierdoor de mogelijke schade met klantverlies beperkt houden. Fors klantverlies wordt verwacht als Ziggo geen manier vindt om Formule 1 op een bepaalde manier binnen het eigen abonnement aanbod te houden.

     

    Geen exclusiviteit

    Duidelijk is dat Viaplay voor alle Nederlanders – ongeacht bij welke distributeur tv of internet wordt gekocht – beschikbaar komt. Naast Formule 1 bestaat het sportaanbod in ieder geval uit de voetbalcompetities Bundesliga en Premier League (vanaf medio 2022) alsmede PDC darts. Daarnaast biedt Viaplay toegang tot een grote collectie films, series en documentaires, waaronder eigen Viaplay Originals die alleen bij deze streamingdienst zichtbaar zijn. In de komende maanden wordt de abonnementsprijs duidelijk. De verwachting is dat deze bij de introductie rond 10 euro per maand bedraagt en daarna in prijs gaat stijgen richting de 15 tot 20 euro per maand.

     

    Zuinigheid

    De grote vraag blijft of zuinige Nederlanders bereid zijn om te betalen voor iets (Formule 1) wat ze nu gratis krijgen? Nederlanders die bij KPN, Canal Digitaal of T-Mobile tv-diensten kopen, zijn dit natuurlijk gewend. Maar meer dan de helft van de Nederlanders kijkt via Ziggo naar tv. Deze kijken tot het einde van dit seizoen Formule 1 gratis. Voor NENT hangt het succes van Viaplay dus voor een belangrijk deel af van de bereidheid van Ziggo-klanten om een abonnement te kopen. Een overeenkomst tussen NENT en VodafoneZiggo/Liberty Global lijkt voor beide partijen wellicht het droomscenario.

    ZiggoVodafoneZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalNordic Entertainment GroupNENTViaplayFormule 1F1voetbalPremier LeagueBundesliga

    Reacties