1. Nieuws

    Is het tijd voor vernieuwing bij publieke radiozenders?

    De landelijke publieke radiozenders in Nederland hebben het in enkele gevallen moeilijk. Daarbij is NPO 3FM het slechtste kindje van de klas. Is het tijd voor vernieuwing?
    Jarco Kriek
    4 april 2017
    comments 9
    Is het tijd voor vernieuwing bij publieke radiozenders?
    Foto ANP

    Dat de luistercijfers van NPO 3FM onder druk staan, is niet echt verwonderlijk. Net als bij tv-kijken kiezen jongeren vaker voor het digitaal beluisteren van radiozenders. Onder de noemer digitaal luisteren worden onder meer online via internet luisteren naar radio- en muziekcontent en het digitale radionetwerk DAB+ geschaard. NPO 3FM bereikt overigens wel de doelgroep maar doet dit steeds vaker digitaal dan analoog via het FM-netwerk. Bij online, zeg maar OTT-luisteren, heeft de jongerenzender van de publieke omroep overigens wel sterke concurrentie van muziekdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer waarbij de consument voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar miljoenen nummers kan luisteren en zelf de playlist kan samenstellen.

     

    NPO Radio 5

    Nu steeds meer jongeren digitaal gaan luisteren en de luistercijfers van de lineaire uitzendingen dalen, kan men zich afvragen of NPO 3FM nog wel een sterk en landelijk dekkend FM-netwerk nodig heeft om de doelgroep te bereiken. Kan dit zendernetwerk bijvoorbeeld niet beter ingezet worden voor NPO Radio 5? Deze publieke radiozender richt zich op ouderen. En juist deze zender is op dit moment in Nederland alleen digitaal, via DAB+ in de ether en online via internet, te beluisteren. En dat terwijl de drempel voor ouderen om online radio- en muziekcontent tot zich te nemen juist hoger is dan bij jongeren. En men voor digitale etherontvangst moet investeren in een DAB+ radio. Natuurlijk scoort NPO Radio 5 nog veel lagere luistercijfers dan NPO 3FM. Maar wat is de groei als NPO Radio 5 op elke autoradio, wekker en draagbare radio via FM te beluisteren is? Zeker nu de vergrijzing van Nederland goed waarneembaar is.

     

    Vergaderwerk

    Natuurlijk kan de NPO niet zomaar een besluit over dit onderwerp nemen. Het is wellicht ook geen reële mogelijkheid als beter en uitgediept naar deze mogelijke vernieuwing wordt gekeken. Maar het lijkt in ieder geval voldoende reden om een werkgroep naar vernieuwing van het Nederlandse publieke radiolandschap te laten kijken. Werkgroepen zijn genoeg op het Mediapark in Hilversum te vinden.

    NPOpublieke omroepNPO 3fmNPO Radio 5FMDAB+digitaalanaloogonlineinternetSpotifyApple MusicDeezerluistercijfers

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)