Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Is investeren in lineaire televisie nog zinvol voor Ziggo, KPN en andere providers?

    De manier waarop we tv kijken verandert sneller dan ooit. Blijven providers als Ziggo en KPN nog investeren in lineaire televisie?
    Jarco Kriek
    18 mei 2024
    comments 7
    Is investeren in lineaire televisie nog zinvol voor Ziggo, KPN en andere providers?
    Foto Getty Images

    De tijd van op een vast tijdstip met de hele familie in de woonkamer voor de tv zitten voor een favoriet programma is grotendeels voorbij. Lineaire televisie heeft voor een groeiend aantal Nederlanders zijn beste tijd gehad. Vaker wordt online gekeken. Dit biedt voordelen. Je kiest zelf waar, wanneer en hoe je een programma bekijkt. In veel gevallen kunnen frustrerende reclameonderbrekingen worden vermeden. En het kijken kan ook buiten Nederland, bijvoorbeeld op een vakantiebestemming.

     

    Andere manier

    Het online kijken van tv-zenders kan via de apps van providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta. Toegang tot deze apps is gekoppeld aan een lineair tv-abonnement. Maar de nieuwe manier van tv-kijken is voor het groeiend aantal cordcutters juist zonder lineair tv-abonnement. De verplichte afname van een compleet abonnement met bruikleendecoder van een provider maakt het abonnement onnodig uitgebreid en dus onnodig duur. De OTT-diensten van onder meer NLZIET en Canal Digitaal zijn dan een aantrekkelijk alternatief. Daarbij heeft NLZIET het voordeel, omdat eerder uitgezonden programma’s van de meest bekeken zenders reclamevrij voor langere tijd kunnen worden teruggekeken.

     

    Internet

    De huidige ontwikkeling is reden voor providers om de nadruk van lineaire tv te verschuiven naar internet en aan internet gekoppelde diensten. Zo rept Delta in recente reclame-uitingen met geen woord meer over de tv-dienst. Ook bij Odido staat internet centraal. KPN belicht zo nu en dan de nieuwe TV+ propositie. Ziggo maakt de meeste reclame voor de nieuwe generatie Mediaboxen, wat begrijpelijk is omdat televisie voor Ziggo als kabelbedrijf een Unique Selling Point (USP) is ten opzichte van glasvezelproviders die wel sneller internet maar geen televisie via DVB-C via de bruikleendecoder kunnen leveren.

     

    Aderlating

    De veranderende manier van tv-kijken wordt ook zichtbaar als we kijken naar investeringen in het tv-platform. De drang om het lineaire zenderaanbod kwalitatief en kwantitatief uit te breiden neemt af. Eigenaren van zenders trekken vaker de stekker uit lineaire distributie om de content in eigen beheer via een streamingdienst aan te bieden. Hierdoor versobert het zenderaanbod. De kwalitatieve aderlating valt zwaar bij liefhebbers van de beste beeldkwaliteit. De 4K-beelden zijn veelal verdreven naar streamingdiensten en zelfs UHD heeft bij een deel van de providers nauwelijks aandacht. Vanaf de kant van providers is te horen dat de meeste klanten tevreden zijn met de nu geleverde HD-beeldkwaliteit.

     

    Investeren

    Providers investeren zeker nog in het eigen tv-platform, maar dan wel op een andere manier. Voor de provider is het belangrijk dat hun bruikleendecoder de mediahub in de huis- of slaapkamer is. Geen extra mediaspeler naast de bruikleendecoder om naar streamingdiensten te kunnen kijken, maar directe toegang tot deze online diensten via de bruikleendecoder. Daarom bieden KPN en Odido klanten nu al een Android TV decoder aan. Ook Delta test achter de schermen een dergelijke decoder. Met het eigen Horizon OS-platform biedt ook Ziggo directe toegang tot streamingdiensten.

     

    Inkomsten

    Op deze manier kunnen providers extra inkomsten naast het hoofdproduct internet vinden. Door de directe toegang via bruikleendecoders kan een provider met een streamingdienst samenwerken bij de verkoop van abonnementen, en daarmee extra inkomsten binnenhalen. Investeren in lineaire tv is dus niet meer zoals voorheen meer zenders bieden of zenders altijd in de best beschikbare beeldkwaliteit aanbieden. Dit laatste wordt wel gedaan, maar moet niet teveel kosten. Investeringen worden verschoven naar bruikleenapparatuur (hardware) voor internet en televisie en in het verlengde hiervan naar de doorontwikkeling van het technische platform waarop deze apparatuur functioneert.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNOdidoDelta FiberDeltaCaiwaytvtelevisielineaironlineOTTstreamingdienstenstreamingdienstcordcutter

    Reacties