Is Ziggo te duur? T-Mobile groeit en KPN profiteert mee
Nu alle cijfers van het derde kwartaal bekend zijn, kan de balans worden opgemaakt. En daaruit blijkt dat Ziggo wat betreft het aantal verkochte internetabonnementen het slechtst heeft gepresteerd. Dit is overigens niet voor de eerste keer. Al twaalf maanden loopt het aantal internetabonnees bij Ziggo terug. In de periode juli tot en met september verkocht het kabelbedrijf 14.000 abonnementen minder. Hieruit blijkt dat Ziggo de druk van het hogere aantal glasvezelaansluitingen in Nederland voelt. Glasvezel levert niet alleen sneller internet, de prijs van een internetabonnement via glasvezel is daarnaast ook lager.
KPN Wholesale
T-Mobile en kleinere internetaanbieders pikken de bij Ziggo afgevallen klanten met open armen op. Waar Ziggo 14.000 internetklanten verliest, ziet T-Mobile het aantal verkochte internetabonnementen met het gelijke aantal stijgen. Dat ook kleinere internetaanbieders het klantenbestand zien groeien, komt door het klantverlies bij KPN. Het telecombedrijf ziet het aantal verkochte internetabonnementen bij de eigen merken KPN en XS4All met 8.000 dalen. Daar staat echter een stijging van het aantal aan serviceproviders – zoals T-Mobile en budgetaanbieders – verkochte internetlijnen via het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. Het aantal wholesale verkochte abonnementen steeg met 18.000. Via bedrijfsonderdeel KPN Wholesale profiteert KPN dus deels mee van het goede presteren van serviceproviders. KPN Wholesale verkoopt inmiddels meer dan een miljoen internetlijnen aan serviceproviders.