1. Nieuws

    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.
    Jarco Kriek
    9 augustus 2015
    comments 3
    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.


    Het was al langere tijd bekend dat vooral jongeren online content consumeren. Maar uit een recent onderzoek van Nielson waarin de mediaconsumptie in Amerika over de afgelopen vijf jaar werd geanalyseerd, blijkt dat jongeren lineaire tv in een rap tempo de rug toekeren. Was het in eerste instantie de leeftijdsdoelgroep 25-34 jaar die vanaf 2011 meer online ging kijken, zijn dat nu vooral jongeren onder de 24 jaar. Nielson becijferde dat in de leeftijdsgroep 18-24 jaar een derde van de tijd die naar tv-content gekeken wordt online wordt geconsumeerd. Hoe ouder de kijker is, hoe meer men gehecht aan lineaire tv blijft. In de leeftijdscategorie 25-34 wordt 23 procent van de kijktijd online gekeken, tussen de 35-49 jaar tien procent en wanneer men ouder dan vijftig jaar is, wordt volgens Nielson nog maar gemiddeld één procent online gekeken.

    Opkomst online videodiensten groter

    De reden dat het aantal online-kijkminuten blijft stijgen, komt vooral door de opkomst van online videodiensten als HBO en Netflix. Voor een vast bedrag per maand kan men bij veel videodiensten onbeperkt naar content kijken. Ook aanbieders van traditionele tv-diensten spelen op de nieuwste trend in. Zo kan een groot deel van het lineaire zenderaanbod via pc en apps voor tablet en smartphone online bekeken worden. Steeds vaker kan men deze zenders ook buiten het eigen huis live online bekijken. TV-zenders worstelen nog steeds met het vinden van het juiste antwoord op het veranderende kijkgedrag van kijkers.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Typisch

    Typisch
    NPO 2 om 19:15 uur
    De camera's van Typisch strijken de komende drie weken neer in het polderdorp Zeewolde. Ontstaan in 1984, telt de jongste gemeente van het land inmiddels ruim 22.000 inwoners. We maken kennis met akkerbouwer Albert Lubberink, die naast zijn boerenbedrijf ook een theater runt.

    TV-TIP Bastille Day

    Bastille Day
    RTL 7 om 20:29 uur
    CIA-agent Sean (Idris Elba) komt op het spoor van zakkenroller Michael (Richard Madden), die per ongeluk een explosieve tas heeft gestolen. Ze gaan op zoek naar de daders, die hun terreurdaden steeds groter aanpakken.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)