1. Nieuws

    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.
    Jarco Kriek
    9 augustus 2015
    comments 3
    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.


    Het was al langere tijd bekend dat vooral jongeren online content consumeren. Maar uit een recent onderzoek van Nielson waarin de mediaconsumptie in Amerika over de afgelopen vijf jaar werd geanalyseerd, blijkt dat jongeren lineaire tv in een rap tempo de rug toekeren. Was het in eerste instantie de leeftijdsdoelgroep 25-34 jaar die vanaf 2011 meer online ging kijken, zijn dat nu vooral jongeren onder de 24 jaar. Nielson becijferde dat in de leeftijdsgroep 18-24 jaar een derde van de tijd die naar tv-content gekeken wordt online wordt geconsumeerd. Hoe ouder de kijker is, hoe meer men gehecht aan lineaire tv blijft. In de leeftijdscategorie 25-34 wordt 23 procent van de kijktijd online gekeken, tussen de 35-49 jaar tien procent en wanneer men ouder dan vijftig jaar is, wordt volgens Nielson nog maar gemiddeld één procent online gekeken.

    Opkomst online videodiensten groter

    De reden dat het aantal online-kijkminuten blijft stijgen, komt vooral door de opkomst van online videodiensten als HBO en Netflix. Voor een vast bedrag per maand kan men bij veel videodiensten onbeperkt naar content kijken. Ook aanbieders van traditionele tv-diensten spelen op de nieuwste trend in. Zo kan een groot deel van het lineaire zenderaanbod via pc en apps voor tablet en smartphone online bekeken worden. Steeds vaker kan men deze zenders ook buiten het eigen huis live online bekijken. TV-zenders worstelen nog steeds met het vinden van het juiste antwoord op het veranderende kijkgedrag van kijkers.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. TV-TIP Formule 1 race

    Formule 1 race
    Ziggo Sport Select om 19:00 uur
    Verstappen mag dan voor de zoveelste keer Driver of the Day zijn geworden na een recordaantal fraaie inhaalacties, de wereldtitel gaat in 2018 aan zijn neus voorbij. Vanavond probeert Lewis Hamilton in het Texaanse Austin zijn wereldtitel veilig te stellen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP VriendenLoterij PrijzenMarathon Wens

    VriendenLoterij PrijzenMarathon Wens
    RTL 4 om 19:20 uur
    Gerard Joling, ambassadeur van de VriendenLoterij, laat in het kader van de VriendenLoterij PrijzenMarathon voor Metakids de hartenwens van Alisia (11) in vervulling gaan. Alisia, die aan een metabole ziekte lijdt, mocht namelijk K3 ontmoeten. Het werd een dag om nooit te vergeten.