1. Nieuws

    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.
    Jarco Kriek
    9 august 2015
    comments 3
    Jongeren kijken steeds vaker online

    Lineaire zenders die zich richten op jongeren hebben een steeds groter wordend probleem. Jongeren kijken steeds meer Over The Top (OTT) via internet naar content.


    Het was al langere tijd bekend dat vooral jongeren online content consumeren. Maar uit een recent onderzoek van Nielson waarin de mediaconsumptie in Amerika over de afgelopen vijf jaar werd geanalyseerd, blijkt dat jongeren lineaire tv in een rap tempo de rug toekeren. Was het in eerste instantie de leeftijdsdoelgroep 25-34 jaar die vanaf 2011 meer online ging kijken, zijn dat nu vooral jongeren onder de 24 jaar. Nielson becijferde dat in de leeftijdsgroep 18-24 jaar een derde van de tijd die naar tv-content gekeken wordt online wordt geconsumeerd. Hoe ouder de kijker is, hoe meer men gehecht aan lineaire tv blijft. In de leeftijdscategorie 25-34 wordt 23 procent van de kijktijd online gekeken, tussen de 35-49 jaar tien procent en wanneer men ouder dan vijftig jaar is, wordt volgens Nielson nog maar gemiddeld één procent online gekeken.

    Opkomst online videodiensten groter

    De reden dat het aantal online-kijkminuten blijft stijgen, komt vooral door de opkomst van online videodiensten als HBO en Netflix. Voor een vast bedrag per maand kan men bij veel videodiensten onbeperkt naar content kijken. Ook aanbieders van traditionele tv-diensten spelen op de nieuwste trend in. Zo kan een groot deel van het lineaire zenderaanbod via pc en apps voor tablet en smartphone online bekeken worden. Steeds vaker kan men deze zenders ook buiten het eigen huis live online bekijken. TV-zenders worstelen nog steeds met het vinden van het juiste antwoord op het veranderende kijkgedrag van kijkers.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Fleabag

      Win het tweede seizoen Fleabag

      In het tweede seizoen van deze topkomedie lijkt Fleabag meer op haar gemak met zichzelf en haar nieuwe, bruisende café. Maar haar dysfunctionele familie zorgt voor onrust én ze ontmoet een katholieke priester die haar leven op zijn kop zet. Totaal TV mag bij lumiereseries.com vijf streamstarts voor het tweede seizoen weggeven.

    TV-TIP Rudolph's bakery

    Rudolph's bakery
    24Kitchen om 11:00 uur
    Rudolph van Veen is een van de grondleggers van 24Kitchen, maar vertrok toen FOX de zender overnam. Nu is de creatieve kok weer terug.

    TV-TIP Kick-Ass 2

    Kick-Ass 2
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hit Girl en Kick-Ass proberen een normaal leven te leiden als gewone tieners. Er duiken nieuwe superhelden op die de wereld willen redden. Ze vormen het team 'Justice Forever' en Kick-Ass sluit zich bij hen aan. Zijn oude vijand Red Mist is vastbesloten om wraak te nemen voor de moord op zijn vader. Hij vormt een eigen meedogenloze groep.

    Interview

    • Elisabeth Moss The Handmaid's Tale

      Elisabeth Moss

      The Handmaid’s Tale

      De met vijf Emmy’s bekroonde dramaserie The Handmaid’s Tale is vanaf 8 juni voor het eerst ‘op tv’ bij FOX. Voorheen was de serie alleen on demand te zien. Een gesprek met hoofdrolspeelster Elisabeth Moss.
      Reacties0 reactie(s)