1. Nieuws

    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.
    Jarco Kriek
    9 maart 2015
    comments 25
    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.


    In het vierde kwartaal van 2014 steeg het aantal tv-aansluitingen met twintigduizend. Consumenten gaven in dit kwartaal bijna 410 miljoen euro aan tv-diensten uit. Dit was vrijwel gelijk dan in het derde kwartaal. Het gecombineerde marktaandeel van UPC en Ziggo komt op 54 procent uit. Ziggo neemt hiervan 34 procent voor rekening. KPN heeft met 27 procent precies de helft van het marktaandeel van het gecombineerde Ziggo.

    Negentig procent kijkt digitaal in Nederland

    In Nederland kijkt negentig procent van de huishoudens op het primaire televisietoestel digitaal naar tv-zenders. Inherent aan de stijging van digitale tv is de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen. Kabelbedrijven verloren klanten door naar digitale tv overstappende huishoudens. Niet iedereen nam bij het kabelbedrijf een digitaal tv-abonnement af. Vooral IPTV-aanbieders die via DSL- en glasvezelnetwerken tv-diensten leveren, profiteerden hiervan. DSL is nu goed voor zeventien procent marktaandeel. Glasvezel blijft op elf procent steken. 

    ZiggoUPCKPNTelecompaperanaloogdigitaalkabelDSLglasvezelIPTVtvtelevisieaansluitingentv-aansluitingen

    Reacties

  1. TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Het derde seizoen alweer van Hunted. Veertien mensen proberen van de radar te verdwijnen en dat 500 uur vol te houden. Iets wat elk jaar lastiger lijkt te worden. In het eerste seizoen lukte het marinier (logisch) Evert, vorig seizoen slaagde student (logisch) Omar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Holland's Next Top Model

    Holland's Next Top Model
    RTL 5 om 20:30 uur
    Er is licht aan het eind van de tunnel voor de finalisten van HNTM. De finale is aangebroken en wordt dit jaar in de Utrechtse Nicolaïkerk gehouden. De kandidaten lopen meerdere runs in kleding van vier aanstormende Nederlandse ontwerptalenten. Het 250 man tellende publiek bevat grote namen uit de fashionwereld.