1. Nieuws

    Kabel blijft populairst, maar analoge tv sterft uit

    Branchevereniging NLkabel concludeert uit het trendrapport TV in 2015 dat de kabel nog altijd met afstand de meest gebruikte infrastructuur voor televisie kijken is.
    Jan-Hein Visser
    9 februari 2016
    comments 3
    Kabel blijft populairst, maar analoge tv sterft uit
    Branchevereniging NLkabel concludeert uit het trendrapport TV in 2015 dat de kabel nog altijd met afstand de meest gebruikte infrastructuur voor televisie kijken is. Ongeveer 87 procent van de huishoudens kijkt digitaal.

    De rapportage TV in Nederland 2015, uitgevoerd door TNS Nipo onder ruim zesduizend huishoudens in opdracht van Stichting KijkOnderzoek, geeft inzicht in de televisiekenmerken in de Nederlandse huishoudens, zoals het bezit van tv-toestellen en van randapparatuur. Het percentage televisiebezit was in 2015 97 procent en is daarmee gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste huishoudens in Nederland de mogelijkheid gebruiken om digitaal televisie te kijken. De totale penetratie van digitale TV-ontvangst is in 2015 significant gestegen ten opzichte van 2014. Bijna de helft kijkt ook tv-programma's via andere apparatuur dan de tv zelf.

    Analoge TV marginaliseert

    Ook de trend dat analoge televisie steeds minder wordt gebruikt, zet door. Nog slechts 15,7 procent gebruikt een analoog signaal op het belangrijkste televisietoestel in huis. In 2014 was dat nog 16,6 procent. Op extra toestellen wordt iets vaker nog analoog gekeken, maar ook voor deze toestellen rapporteert het onderzoek een groei van digitale ontvangst. Mogelijk is die groei ingegeven door ongecodeerde digitale televisie. Het onderzoek rapporteert alleen cijfers over het gebruik van settopboxen, zodat daarover volgens NL Kabel geen harde uitspraken te doen zijn.
    KabelSKONLkabelAnaloge tvDigitaal

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 02:51 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)