1. Nieuws

    Kabel verliest abonnees aan IPTV, satelliet en Digitenne stabiel

    Uit marktonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van satellietbedrijf SES heeft uitgevoerd blijkt dat het gebruik van satelliet en Digitenne in Nederlandse huishoudens stabiel blijft. Kabel verliest abonnees aan IPTV.
    Jarco Kriek
    19 april 2012
    comments 0
    Kabel verliest abonnees aan IPTV, satelliet en Digitenne stabiel

    Uit marktonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van satellietbedrijf SES heeft uitgevoerd blijkt dat het gebruik van satelliet en Digitenne in Nederlandse huishoudens stabiel blijft. Kabel verliest abonnees aan IPTV.

    Elk jaar publiceert SES haar Satellite Monitor waarvoor marktonderzoek in meer dan 35 Europese landen heeft plaatsgehad. In Nederland werd dit marktonderzoek door het onderzoeksbureau TNS NIPO uitgevoerd. Naast satellietbereik wordt ook gekeken naar het aantal huishoudens dat via andere uitzendstructuren naar televisie kijken.

    IPTV de grote winnaar

    Het aantal huishoudens in Nederland dat via IPTV naar televisie kijkt is in 2011 meer dan verdubbeld. Uit de Satellite Monitor van 2010 bleek dat er 370.000 huishoudens via IPTV naar televisie keek. Aan het einde van 2011 was dit aantal tot 780.000 gestegen. Dit komt overeen met een marktaandeel van 10,4 procent op de Nederlandse tv-markt. Grootste IPTV-aanbieder in Nederland is KPN. Ook Tele2 en diverse kleinere tv-aanbieders – die veelal tv- en radiodiensten van Glashart Media krijgen aangeleverd – zijn op de Nederlandse IPTV-markt actief. Dit jaar wil nieuwkomer Vodafone zich meer op deze tv-markt profileren.

    Kabeltelevisie minder populair

    De winst van IPTV in Nederland gaat ten koste van het aantal huishoudens dat via de kabel naar televisie kijkt. TNS NIPO berekende dat aan het eind van 2011 er 5,3 miljoen huishoudens van de aanwezige kabelaansluiting gebruik maakten. Dat is een daling van 260.000 in vergelijking met één jaar daarvoor. Het aantal huishoudens dat alleen analoog naar kabeltelevisie kijkt ligt rond de 1.810.000. Het aantal huishoudens dat op het primaire toestel naar digitale televisie via de kabel kijkt is 3.520.000. Hierdoor komt in de SES Satellite Monitor 2011 de digitale penetratie in Nederland op 66,1 procent uit. Kabeltelevisie blijft in Nederland met een marktaandeel van 71,7 procent wel de meest gebruikte uitzendstructuur.

    Satelliet en Digitenne stabiel

    Het televisiekijken via de satelliet en digitale aardse ontvangst – in de Nederlandse volksmond Digitenne genoemd – blijft stabiel. Naar Digitenne kijken 710.000 huishoudens, naar satelliet 620.000 huishoudens. Hierdoor heeft Digitenne een marktaandeel van 9,5 procent en satelliet van 8,4 procent. De verwachting is dat het aantal mensen dat naar Digitenne blijft kijken in de toekomst wel gaat afnemen. Dit komt omdat in steeds meer Nederlandse huishoudens televisies met grotere beeldschermen worden geplaatst. Digitenne heeft als nadeel dat er geen HD-kanalen worden aangeboden en dat op grotere beeldschermen de beeldkwaliteit van Digitenne minder wordt. Het aantal kijkers dat via Digitenne en satelliet naar televisie kijkt is niet het aantal abonnees dat KPN en CanalDigitaal voor beide uitzendstructuren hebben. Op beide uitzendstructuren zijn namelijk ongecodeerd tv- en radiokanalen aanwezig waarvoor geen abonnement bij één van deze tv-aanbieders nodig is om deze te bekijken.

    KabelIPTVsatellietDigitenneZiggoKPNInteractieve TVUPCCanalDigitaalCaiwayDelta KabelKabel NoordSKVGlashart MediaVodafoneXMSLijbrandtVodafone

    Reacties

  1. TV-TIP The Pursuit of Happyness

    The Pursuit of Happyness
    RTL 4 om 06:30 uur
    Deze verfilming van Chris Gardners levensverhaal draait om de Amerikaanse Droom. In dit geval: hoe je van alleenstaande vader en kansloze vertegenwoordiger een veelverdienende effectenmakelaar wordt. Dat levert clichés en rampspoed op, die met doorzettingsvermogen, geloof in jezelf en één of twee mazzeltjes overwonnen wordt. Gelukkig is daar Smith als rots in de branding, die met zijn sterke optreden zorgt voor aangrijpende momenten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Bed and Breakfast

    Bed and Breakfast
    NPO 1 om 20:25 uur
    Op de boerderij van Johan en Jeanet draait alles om ezels. Je kunt ze aaien, ruiken en er een blokje mee om. Of de Achterhoekers hiermee de aflevering winnen? Nou, niet als het aan Marcel en Peter en Linda en Dénis ligt.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)