1. Nieuws

    Kabelbedrijven nemen initiatief bij draadloos internet

    Internet wordt ook buiten het eigen huis steeds vaker gebruikt. Het gratis aanbieden van draadloos internet is voor aanbieders één van de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst.
    Jarco Kriek
    9 juni 2014
    comments 3
    Kabelbedrijven nemen initiatief bij draadloos internet
    Foto: ANP

    Internet wordt ook buiten het eigen huis steeds vaker gebruikt. Het gratis aanbieden van draadloos internet is voor aanbieders één van de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst. Kabelbedrijven nemen hierbij het initiatief.

    Ziggo was het eerste kabelbedrijf dat vorig jaar met het aanbieden van gratis draadloos internet aan haar klanten in het gehele eigen verzorgingsgebied begon. Bij de zogenaamde WifiSpots-techniek wordt een gedeelte van door klanten gebruikte internetmodems voor het aanbieden van draadloos internet aan andere klanten gebruikt. Daarbij verzekert Ziggo dat het thuisnetwerk van klanten goed beveiligd blijft. UPC volgde enkele maanden geleden met de uitrol van haar eigen WifiSpots-netwerk dat technisch gelijk werkt als bij Ziggo. Ook andere kleinere kabelbedrijven – zoals Kabel Veendam – hebben de eerste stappen gezet richting draadloos internet buiten het eigen huis. Ziggo en Kabel Veendam bieden naast draadloos internet via WifiSpots aan klanten in sommige steden of een deel daarvan publiek draadloos internet aan.

    Alternatief voor mobiel bellen

    Het aanbieden van draadloos internet aan klanten is niet het enige doel van de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Ze willen de klanten een alternatief voor mobiel bellen bieden. Hiervoor kan men via internet en tegen de kosten van het vaste telefoonabonnement dat bij het kabelbedrijf is afgesloten overal in de wereld bellen en via het vaste telefoonnummer gebeld worden. Het enige dat noodzakelijk is, is een actieve internetverbinding. Dat kan overigens ook via mobiel internet – 3G of 4G – van een telecomaanbieder.

    KPN samen met FON

    Concurrent KPN zit echter niet stil. Het bouwt samen met het Spaanse bedrijf FON ook aan een landelijk dekkend draadloos wifi-netwerk voor haar klanten. Daarnaast kunnen KPN-klanten in de toekomst ook van FON-WifiSpots in het buitenland gebruikmaken. KPN heeft hierbij een grotere dekking van het draadloze wifi-netwerk dan Ziggo en UPC afzonderlijk. Beide kabelbedrijven zijn wel in overleg om het WifiSpots-netwerk te koppelen. Mocht de Europese Commissie de overname van Ziggo door UPC-eigenaar Liberty Global goedkeuren dan is dit overleg niet meer nodig. Liberty Global wil dan UPC en Ziggo in elkaar laten opgaan en onder de merknaam Ziggo verder gaan.

    ZiggoUPCKPNFOnwifiWifiSpotWifiSpotsdraadloosinternetmobieltelefoontelefonie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      1X SONY NOISE CANCELLING HEADPHONE

      Stilstaan bij een bushalte of een lange vlucht naar New York? De WH-XB900N filtert ongewenste geluiden. Dankzij digital noise cancelling wordt het omgevingsgeluid geëlimineerd. Dit nieuwe model is vanaf nu voor €250,- verkrijgbaar in stijlvol blauw en zwart. Totaal TV mag er één weggeven.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:05 uur
    Schoenenvet, blarenpleisters en Fons de Poel met een microfoon. Ja hoor, de Nijmeegse Vierdaagse is weer van start gegaan. Maar liefst 47.000 wandelaars lopen de 103e editie. Op deze ‘blauwe dinsdag’ hebben de mensen in tussenstop Elst zich weer in het blauw uitgedost.

    TV-TIP The Age of Adaline

    The Age of Adaline
    RTL 8 om 20:30 uur
    De 29-jarige Adaline Bowman merkt na een bijnadoodervaring dat ze niet meer veroudert. Om te voorkomen dat iemand haar geheim achterhaalt, laat ze acht decennia lang niemand meer in haar leven toe. Maar een toevallige ontmoeting met de charismatische filantroop Ellis Jones wakkert haar passie voor het leven en de liefde plots weer aan.

    Interview

    • *

      Kim Lammers

      Meer dan goud

      In Meer dan goud leven zes oud-topsporters een week lang onder één dak. Het levert een intiem en authentiek beeld op van de mensen achter de sporters.
      Reacties0 reactie(s)