1. Nieuws

    Kabelraden: Consumenteninvloed digitaal tv-pakket

    De tv-kijker moet ook in de toekomst invloed krijgen op de samenstelling van het basis tv-pakket. Dat stelt Kabelraden.nl.
    Jarco Kriek
    31 mei 2013
    comments 0
    Kabelraden: Consumenteninvloed digitaal tv-pakket
    Foto: ANP

    De tv-kijker moet ook in de toekomst invloed krijgen op de samenstelling van het basis tv-pakket. Dat stelt Kabelraden.nl, de overkoepelende organisatie van programmaraden in Nederland.

    De Tweede Kamer behandelt op 4 juni de wijzigingen die in de Mediawet van 2008 worden aangebracht. Eén van de wijzigingen is het laten vervallen van programmaraden. Alle grote tv-aanbieders in Nederland moeten een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders aan gaan bieden. Hieronder bevindt zich ook het must carry-pakket bestaande uit onder meer Nederlandse en Vlaamse publieke zenders. Digitenne heeft een uitzonderingspositie omdat KPN via dit tv-product maximaal het huidige tv-aanbod kan aanbieden. Dat is minder dan dertig zenders. CanalDigitaal heeft als uitzondering dat men niet verplicht is om alle regionale tv- en radiozenders aan te bieden.

    Kabinet laat kijkers in de steek

    Kabelraden stelt op haar jaarlijkse conferentie dat het kabinet de kijkers in de steek laat. Door de beperkte invulling van het digitaal basispakket en het ontbreken van consumenteninvloed wordt de deur geopend naar inkrimping, vervlakking en verschraling van het tv-aanbod. Programmaraden zijn bang dat tv-aanbieders het digitaal basispakket gaan inkrimpen omdat de politiek nu dertig zenders als minimaal aantal gaat stellen. De Nederlandse tv-markt is volgens het kabinet zo dynamisch dat concurrentie ervoor gaat zorgen dat het digitaal basispakket bij alle aanbieders op peil blijft. KPN liet op de Kabelradenconferentie weten dat men de komende jaren het huidig aantal zenders in het digitaal basispakket blijft handhaven.

    Nieuwe tv-zenders krijgen het moeilijker

    De nieuwe Mediawet gaat er waarschijnlijk wel voor zorgen dat nieuwe zenders op de Nederlandse tv-markt moeilijker een plek in het aanbod van aanbieders gaan krijgen. Ook zijn er geen mogelijkheden voorzien voor gezamenlijke actie van klanten of om zenders van minder commercieel belang toe te voegen. Uit onderzoek van Intomart blijkt dat klanten invloed willen op de samenstelling van het tv-pakket. "Het is vreemd dat we die belangrijke keuzes overlaten aan exploitanten zonder enige inspraak van die klanten zelf", aldus Marco Swart, voorzitter van kabelraden.nl. De Haagse programmaraad protesteerde deze week op het Binnenhof tegen de kabinetsplannen omtrent consumenteninvloed.

    Kabelraden.nlprogrammaraadprogrammaradenDen HaagBinnenhofNieuwsuurprotestbijeenkomstRijnland BollenstreekanaloogdigitaalbasispakketSander DekkerMedia-staatssecretarispolitiekonderzoekdiversiteitkabelkabelbedrijvenZiggoUPC

    Reacties

  1. TV-TIP Stand van Nederland

    Stand van Nederland
    NPO 2 om 20:25 uur
    Ooit was je gulden op de markt een daalder waard, maar tegenwoordig moet je voor koopjes bij de Turk of online zijn. Met luxe voedingsproducten valt nog wél geld te verdienen, dat bewijzen handelaren op de markt in Valkenswaard. Met hart en ziel bouwen ze aan een levendige markt waar beleving een grote rol speelt.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

      Favoriete personages keren terug in dit 3D actie-spektakel. De film vol imposante dinosaurussen introduceert nieuwe soorten die nog angstaanjagender zijn dan ooit tevoren. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze avonturenfilm weggeven met daarin een pet en natuurlijk twee bioscoopkaartjes voor de film.

    TV-TIP The Expendables 2

    The Expendables 2
    RTL 7 om 20:30 uur
    Er zijn best wat vervolgfilms gemaakt die het origineel evenaarden of zelfs overtroffen. Bij actiefilms is dit echter zelden het geval. Tót Sylvester Stallone besloot om de regie van The Expendables 2 aan een ander over te laten. De actie, de stunts, het verhaal én de opperschurk zijn stukken overtuigender dan in deel één.