1. Nieuws

    Kabelraden presenteert onderzoek ideaal tv-pakket

    Kabelraden.nl houdt op 1 januari 2014 op met bestaan, gedwongen door een wijziging van de mediawet. Op de valreep werd een onderzoek naar het ideale tv-pakket gepresenteerd.
    6 december 2013
    comments 0
    Kabelraden presenteert onderzoek ideaal tv-pakket
    Foto: ANP
    Kabelraden.nl houdt per 1 januari 2014 op met bestaan, gedwongen door een wijziging van de mediawet. Op de afscheidsconferentie heeft men op de valreep een onderzoek naar het ideale tv-pakket gepresenteerd.

    Het onderzoek werd door marktonderzoeker TNS Nipo onder duizend respondenten uitgevoerd. Kabelraden.nl wil met het resultaat tv-aanbieders een leidraad geven voor de samenstelling van het vanaf 1 januari 2014 verplichte digitale basispakket dat minimaal uit dertig zenders moet bestaan. Door het afschaffen van programmaraden is er volgens Pablo Meegdes – directeur van Kabelraden.nl – geen consumenteninvloed meer: "Consumenten hebben straks geen directe invloed op de samenstelling van het digitale standaardpakket. Met dit onderzoek laten wij pakketaanbieders zien welke keuze consumenten zelf zouden maken in een pakket van dertig zenders. Hopelijk doen ze daar hun voordeel mee."

    Niet extra betalen voor meer zenders

    Het ideale basispakket bestaat volgens het onderzoek naast de verplichte zeven must-carry zenders hoofdzakelijk uit algemene zenders van de commerciële bedrijven RTL Nederland en SBS Broadcasting. Ook wordt voor documentairezenders als National Geographic Channel en Discovery gekozen. Het ideale basispakket van dertig tv-zenders wordt door overwegend sportzenders, nieuwszenders en Engelstalige zenders compleet gemaakt. Het is verder opvallend dat slechts dertig procent van de ondervraagden zeer waarschijnlijk €0,50 per zender extra wil betalen buiten het standaardpakket dat in Nederland tussen de 17 en 18 euro per maand kost. Het deel van de ondervraagden die hiertoe wel bereid zijn, kiest dan voor Discovery World (3 procent), National Geographic en RTL Crime (beide 2 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat de ondervraagden een voorkeur hebben om als uitbreiding van het basispakket zelf het aanvullende zenderaanbod te bepalen door middel van eigen keuze van tv-zenders.
    KabelradenKabelraden.nl. programmaraadprogrammaradenUPCZiggomediawetdigitaalbasispakketanaloogconsumenteninvloed

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Het is even omschakelen voor de renners na drie dagen klimmen in de Alpen. Vandaag een vrij vlakke etappe naar Valence, waar een massaprint wordt verwacht. Wij denken dat de turbodijen van André Greipel, het Duitse oermens van Lotto Soudal, de andere paardjes wel eens zou kunnen verrassen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP The Cruise

    The Cruise
    Een om 18:15 uur
    Het drijvende hotel The Regal Princess is volgeboekt, wat maar één ding betekent: de crew, zo'n 1.400 man, moet aan de bak om de vijfduizend passagiers wáár voor hun duizend pond te geven. Er is direct een probleem: de koffers van een familie zijn verdwenen en dat zorgt bij Timothy voor rode vlekken in zijn nek.