Kansen voor KPN en T-Mobile: klantverlies Ziggo mogelijk
VodafoneZiggo onderhandelt nog steeds met Eredivisie Media & Marketing (EMM) over een nieuwe distributieovereenkomst voor betaalzender FOX Sports. Tenminste dat wordt aangenomen. VodafoneZiggo houdt sinds het onverwachte media-offensief op NPO Radio 1 en in De Telegraaf de kaken stijf op elkaar. Het laatste wat VodafoneZiggo liet weten was dat er onderhandeld werd en dat het klanten van Ziggo direct informeert als er een onderhandelingsresultaat bekend is. En dat is tot heden nog niet gebeurd. Maar toch lijkt het erop dat FOX Sports met elke dag een groter hoofdpijndossier voor VodafoneZiggo wordt. Welke beslissing ook wordt genomen, klagende klanten zijn er altijd.
Concurrentie lachende derde
KPN, T-Mobile en andere distributeurs kijken vanaf de zijlijn met een glimlach toe. De kans op een komend klantverlies bij concurrent Ziggo is aanwezig. Als VodafoneZiggo en EMM het niet over nieuwe financiële eisen behorend bij een nieuwe overeenkomst eens kunnen worden dan verdwijnen de zes kanalen van FOX Sports – en dus ook live Eredivisievoetbal – bij Ziggo. Dit zorgt ervoor dat een deel van de ongeveer 300.000 Ziggo-klanten dat nu een FOX Sports-abonnementsvorm koopt naar een andere aanbieder gaat overstappen die wel FOX Sports doorgeeft. Hoeveel klanten die overstap daadwerkelijk maken, is koffiedikkijken. Het kunnen er duizenden, tienduizenden en mogelijk zelfs honderdduizend of nog meer zijn. Daar staat wel de kans tegenover dat klanten van andere aanbieders die nu met tegenzin aan FOX Sports moeten meebetalen naar Ziggo kunnen overstappen om de Eredivisiebelasting te omzeilen.
Prijsverhoging
Als FOX Sports bij Ziggo in het aanbod blijft dan is een belangrijke vraag welke partij water bij de wijn heeft gedaan. Als EMM de waterkraan heeft opengezet dan zijn ook KPN, T-Mobile, Canal Digitaal en alle overige aanbieders die FOX Sports aan klanten leveren grote winnaars. De nieuwe goedkopere voorwaarden die VodafoneZiggo heeft afgedwongen, gaan dan ook voor alle andere aanbieders gelden. Als VodafoneZiggo water bij de wijn heeft gedaan dan betaalt het voor alle Ziggo-klanten een in de overeenkomst bepaald bedrag per maand per abonnee aan EMM. Als dit tot een prijsverhoging gaat leiden dan staat het vast dat Ziggo ook klanten gaat verliezen. Net als bij het op zwart zetten van FOX Sports-kanalen kan niet vooraf gezegd worden om hoeveel klanten het gaat. Maar duidelijk is wel dat een deel van de Ziggo-klanten op principiële gronden geen Eredivisiebelasting wil betalen om financiële gaten in het huishoudboekje van EMM te dichten. Waar deze 'afhakers' dan naar moeten verkassen, is de vraag. Uitgezonderd Tele2 betaalt de abonnee bij alle andere aanbieders via het maandelijkse abonnement mee aan de doorgifte van FOX Sports.