1. Nieuws

    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.
    Jarco Kriek
    18 maart 2012
    comments 1
    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1
    Foto: ANP

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.

    In voorgaande raceseizoenen stemden veel raceliefhebbers op de Britse publieke omroep BBC af. Op dit tv-kanaal was dan wel niet het Nederlands commentaar van Olav Mol te horen, maar daar stond wel een integraal verslag zonder reclame-onderbrekingen tegenover.

    Niet alle races op BBC

    De BBC zendt ook de komende raceseizoenen nog de Formule 1 uit, maar doet dit gedeeltelijk live en gedeeltelijk in samenvatting. De uitzendrechten voor de Formule 1 zijn in combinatie met bezuinigingen die de BBC in het hart treffen te hoog om alle Formule 1-races uit te zenden. Daarom heeft men de live-uitzendrechten met betaalzender Sky Television gedeeld. Sky Television is echter niet in Nederland te bekijken. Omdat het speciale Formule 1 tv-kanaal van Sky Television een betaalkanaal is, worden de races ook daar niet met reclame-onderbrekingen ontsierd.

    Manier van reclame

    Nu Nederlandse raceliefhebbers sommige races – waaronder de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië – niet meer via de BBC kunnen kijken, is men op RTL 7 aangewezen. Sommige tv-kijkers storen zich echter aan de vele reclameblokken en de manier waarop men deze tijdens de race in beeld brengt. Op de sociale media twitter en facebook waren dan ook negatieve reacties hierover te lezen. Enkelen roepen zelfs op tot een boycot van bedrijven en producten die tijdens deze reclameblokken te zien zijn.

    Dure uitzendrechten

    Commerciële tv-zenders kunnen echter niet anders. De aankoop van de uitzendrechten van de Formule 1 is kostbaar. Wil men de uitzendkosten nog enigszins terugverdienen dan moet men veel reclame rond de Formule 1-races uitzenden. Voor de meeste commerciële tv-zenders houdt dit in dat men ook tijdens de Formule 1-races reclame dient uit te zenden. In landen waar de Formule 1 via de publieke omroep wordt uitgezonden, is dit probleem er in de meeste gevallen niet omdat tv-programma’s niet door reclame onderbroken mag worden.
    RTL 7Formule 1BBCSky Televisionreclametwitterfacebook

    Reacties

  1. TV-TIP Plan C

    Plan C
    NPO 3 om 20:25 uur
    Ronald Plasmeyer (Ruben van der Meer) is een loser van een politieman, die een overval bekokstooft en de verkeerde partners inhuurt. Het resultaat is een Neder-Fargo vol venijn en grimmige humor, die smaakt naar méér.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD PICNIC AT HANGING ROCK

      In 1900 maakt een groep schoolmeisjes een dagtocht naar het donkere, broeierige Hanging Rock. Tijdens de picknick verdwijnen drie meisjes en hun gouvernante in de Australische bush. Deze miniserie naar de roman van Joan Lindsay verschijnt 25 september op dvd en via lumiereseries.com streaming vanaf 18 september: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Dances With Wolves

    Dances With Wolves
    Net5 om 20:30 uur
    In de jaren zestig van de 19de eeuw maakt militair Dubar, die zich vrijwillig in de eenzaamheid heeft teruggetrokken, kennis met de Sioux-indianen. Hij vindt de nieuwe cultuur zo verfrissend, dat hij zich in de stam laat opnemen. Zijn regiedebuut bleek meteen Kevin Costners grote artistieke klapper.