1. Nieuws

    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.
    Jarco Kriek
    18 maart 2012
    comments 1
    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1
    Foto: ANP

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.

    In voorgaande raceseizoenen stemden veel raceliefhebbers op de Britse publieke omroep BBC af. Op dit tv-kanaal was dan wel niet het Nederlands commentaar van Olav Mol te horen, maar daar stond wel een integraal verslag zonder reclame-onderbrekingen tegenover.

    Niet alle races op BBC

    De BBC zendt ook de komende raceseizoenen nog de Formule 1 uit, maar doet dit gedeeltelijk live en gedeeltelijk in samenvatting. De uitzendrechten voor de Formule 1 zijn in combinatie met bezuinigingen die de BBC in het hart treffen te hoog om alle Formule 1-races uit te zenden. Daarom heeft men de live-uitzendrechten met betaalzender Sky Television gedeeld. Sky Television is echter niet in Nederland te bekijken. Omdat het speciale Formule 1 tv-kanaal van Sky Television een betaalkanaal is, worden de races ook daar niet met reclame-onderbrekingen ontsierd.

    Manier van reclame

    Nu Nederlandse raceliefhebbers sommige races – waaronder de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië – niet meer via de BBC kunnen kijken, is men op RTL 7 aangewezen. Sommige tv-kijkers storen zich echter aan de vele reclameblokken en de manier waarop men deze tijdens de race in beeld brengt. Op de sociale media twitter en facebook waren dan ook negatieve reacties hierover te lezen. Enkelen roepen zelfs op tot een boycot van bedrijven en producten die tijdens deze reclameblokken te zien zijn.

    Dure uitzendrechten

    Commerciële tv-zenders kunnen echter niet anders. De aankoop van de uitzendrechten van de Formule 1 is kostbaar. Wil men de uitzendkosten nog enigszins terugverdienen dan moet men veel reclame rond de Formule 1-races uitzenden. Voor de meeste commerciële tv-zenders houdt dit in dat men ook tijdens de Formule 1-races reclame dient uit te zenden. In landen waar de Formule 1 via de publieke omroep wordt uitgezonden, is dit probleem er in de meeste gevallen niet omdat tv-programma’s niet door reclame onderbroken mag worden.
    RTL 7Formule 1BBCSky Televisionreclametwitterfacebook

    Reacties

  1. TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:00 uur
    Anton klopt bij Ludo aan voor juridische hulp. Lana grijpt het ceremonie-meesterschap aan om haar moeder te tonen hoe zelfstandig ze is. Bing, Rik en Amir maken er een mannenmiddag van.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators

    Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat gebeurde er tussen 1889 en 1929 in het leven van een in Oostenrijk geboren Duits jochie, dat ervoor zorgde dat de wereld in vuur en vlam stond? Dat gaat niet over een zakkie knikkers. In deze vierdelige docu wordt uiteengezet hoe Adolf Hitler Adolf Hitler werd.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)