Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Kijker is reclame meer dan zat, ook bij streamingdiensten

    Een film onderbroken door soms meer dan vijf lange reclameblokken: het is eerder regel dan uitzondering. En de kijker is het zat.
    Jarco Kriek
    9 oktober 2024
    comments 14
    Kijker is reclame meer dan zat, ook bij streamingdiensten
    Foto Getty Images

    Nieuwe regels hebben ervoor gezorgd dat het aantal reclameblokken bij lineaire zenders zoals RTL 4 en SBS6 in de belangrijkste uren niet alleen frequenter, maar vooral ook langer zijn geworden. Het aantal reclameminuten dat commerciële zenders per uur mogen uitzenden is dan wel gelijk gebleven, maar onder bepaalde voorwaarden mogen tv-zenders reclameminuten die overdag niet zijn verbruikt opsparen. Vervolgens zenden ze deze uit bij beter bekeken programma’s in de avonduren. Het resultaat is dat de kijker meer en meer lineaire televisie van zich afstoot.

     

    Cordcutten

    Traditionele tv-providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta merken dat in de verkoop van tv-abonnementen. Steeds meer kijkers van jongere en middelbare leeftijd hebben geen lineair tv-abonnement meer. Ook aanvullende tv-abonnementen worden vaker stopgezet. Zorgelijk voor de toekomst van lineaire televisie is dat ook onder de oudere kijkers het aantal cordcutters toeneemt. Oudere kijkers zijn namelijk de belangrijkste doelgroep voor de traditionele tv-abonnementen. Hier zit dan ook direct het probleem voor commerciële tv-zenders. De oudere kijkers zijn voor adverteerders een minder belangrijke doelgroep, al is op dit punt wel een verschuiving zichtbaar nu Nederland in een rap tempo aan het vergrijzen is. Het aantal Nederlanders met een hogere leeftijd neemt dus toe.

     

    Alternatief

    Het alternatief voor lineair kijken zonder reclame zijn de streamingdiensten. Een alsmaar belangrijkere OTT-dienst – een andere naam voor streamingdienst – is NLZIET. Met deze dienst kan – net als bijvoorbeeld het OTT-abonnement van Canal+ (Canal Digitaal) – live naar tv-zenders gekeken worden. Inclusief reclame dus. Met NLZIET kunnen (en dit is het grote voordeel in vergelijk met Canal+ OTT) eerder uitgezonden programma’s voor langere tijd reclamevrij worden teruggekeken. Een live uitgezonden programma een kwartier later via de functie Begin Gemist met kijken wordt gestart, kan de NLZIET-abonnee probleemloos alle reclame doorspoelen. Een ander voordeel is dat het NLZIET-abonnement goedkoper is dan het traditionele tv-abonnement van providers. Goedkoper en als extra bonus minder of geen reclamestress voor kijkers. Een ander voordeel voor een deel van de abonnees van KPN en Odido is dat NLZIET via een app rechtstreeks beschikbaar is op de Android TV bruikleendecoder als men hybride wil kijken door lineaire tv met OTT te combineren. Deze mogelijkheid is er vooralsnog niet voor abonnees van Ziggo en Delta.

     

    Streamingdiensten

    Maar ook bij streamingdiensten komt vaker reclame om de hoek kijken. Door forse prijsverhogingen zijn de gangbare abonnementen zonder reclame voor een deel van de abonnees te prijzig geworden. Als alternatief wordt een goedkoper abonnement inclusief reclame aangeboden. Maar uit onderzoek van Pricewise blijkt dat tweederde van de ondervraagden geen interesse heeft in een dergelijk goedkoper reclame-abonnement. Dat is vanuit het oogpunt de kijker begrijpelijk. Zij zijn ‘verwend’ geraakt door het reclamevrij kijken, stoten in grote mate traditionele lineaire tv-abonnementen met zenders vol met reclameblokken af en zijn dus ook niet bereid om reclame toe te laten bij streamingdiensten. Bij de zoektocht naar alternatieven om toch betaalbare films en series zonder reclame te kunnen kijken, komt dan al snel illegale diensten naar boven drijven.

    NLZIETCanal+Canal DigitaalOTTstreamingdienstonlinecordcuttencordcutrtingabonnementreclamereclamevrij

    Reacties