Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Kijkers zijn snoeihard: Formule 1 had bij Ziggo Sport moeten blijven

    Viaplay moet in Nederland heel hard werken om zijn imago te verbeteren. Formule 1-liefhebbers oordelen snoeihard over de prestaties tot nu toe.
    Jarco Kriek
    4 juni 2022
    comments 19
    Kijkers zijn snoeihard: Formule 1 had bij Ziggo Sport moeten blijven
    Foto ProShots

    Viaplay Group – voorheen Nordic Entertainment Group (NENT) – nam dit seizoen de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 over van VodafoneZiggo (Ziggo Sport). Daarbij veranderde ook de manier waarop de koningsklasse van de autosport wordt aangeboden aan de kijker. Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal bracht de Formule 1 als een lineaire zender in de huiskamer, dus op dezelfde manier als bijvoorbeeld NPO 1, RTL 4 of SBS6 . Viaplay doet dit via live streaming met behulp van een app en een internetverbinding. Helaas zorgt dat ervoor dat geen enkele tot nu toe uitgezonden Formule 1 Grand Prix probleemloos kon worden bekeken. Duizenden Viaplay-abonnees klagen over een slechtere beeldkwaliteit dan het door Viaplay beloofde Full HD 1080p. Ook mopperen ze over haperingen en het uitvallen van de stream.

     

    Slecht management

    In plaats van de problemen van klagende klanten vanaf het eerste moment serieus te nemen, legde Viaplay de schuld in eerste instantie bij de apparatuur van de abonnee en Nederlanders internetaanbieders. Pas nadat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), belangenbehartiger Consumentenbond en het tv-programma Kassa aan de bel trokken, kwam het besef naar boven dat de problemen mogelijk bij Viaplay zelf liggen. Omdat de problemen wisselend zijn, zouden de verschillende gebruikte apps bijvoorbeeld een deel van de oorzaak kunnen zijn.

     

    Ziggo Sport

    Het oordeel van Formule 1-liefhebbers over Viaplay is – mede door de houding van de streamingdienst – snoeihard. Uit een enquête van GPfans waaraan bijna 50.000 lezers deelnamen blijkt dat slechts 1 procent de overstap van Formule 1 naar Viaplay een verbetering vindt. Maar liefst 84 procent van de deelnemers is van mening dat de Formule 1 beter bij Ziggo Sport had kunnen blijven. Zij vonden de uitzendingen van Ziggo Sport beter dan de huidige verslaggeving van zowel Viaplay als F1 TV Pro. Hierbij moeten we wel de aantekening maken dat Formule 1 voor klanten van kabelbedrijf Ziggo in het verleden zonder extra kosten beschikbaar was. Abonnees van andere providers – zoals KPN, T-Mobile en Canal Digitaal – moesten een aanvullend Ziggo Sport Totaal-abonnement afsluiten om naar Formule 1 te kijken.

    Formule 1ZiggoZiggo SportVodafoneZiggoViaplayViaplay Group

    Reacties