Kijkersstrijd tussen Boer zoekt vrouw, Moordvrouw en Divorce

Boer zoekt vrouw wist in de voorgaande jaren per aflevering
vaak minimaal drie miljoen kijkers aan zich te binden. Samen met het NOS acht
uur journaal en Studio Sport vormt het datingprogramma een ijzersterke
zondagavond voor de publieke zender NPO 1. Dit jaar opent RTL 4 echter de
aanval op NPO 1. Programmadirecteur Erland Galjaard plaatste bewust twee veelbekeken Nederlandse dramaseries recht tegenover Boer zoekt vrouw. Moordvrouw en
Divorce waren in de voorgaande seizoenen per aflevering goed voor rond de twee
miljoen kijkers.
Reclameverkoop belangrijker dan aantal kijkers
Galjaard heeft ingecalculeerd dat beide dramaseries op
zondagavond door sterke concurrentie van NPO 1 kijkers gaan verliezen.
Belangrijk voor RTL 4 is echter dat het aantal kijkers in de voor adverteerders
belangrijke leeftijdsgroep 20-49 jaar boven het miljoen blijft. De
programmabaas van RTL 4 schat het kijkersprofiel van Boer zoekt vrouw in een
hogere leeftijd in. Deskundigen zetten echter vraagtekens bij de
aanvalsstrategie van Galjaard. Zo noemt reclame-inkoper Ruud de Langen van
Mindshare in dagblad AD de actie van RTL 4 gedurfd, en snapt hij deze niet
helemaal. De verwachting is dat Boer zoekt vrouw de meeste lineaire kijkers
heeft en dat de RTL 4-series Moordvrouw en Divorce uitgesteld – dus op een
later tijdstip – beter bekeken worden.
Boer zoekt vrouw is de komende zondagavonden om 20.20 uur op
NPO 1 te zien. RTL 4 zendt Moordvrouw om 20.00 uur en Divorce om 21.00 uur uit.