Klachten over Eurosport-wielrennen

Wielerfans klagen vooral over de vele reclameonderbrekingen tijdens de Italiaanse wielerwedstrijd Milaan – San Remo, die zaterdag 18 maart werd uitgezonden. Eurosport heeft in tegenstelling tot voorgaande jaren van enkele wielerklassiekers de exclusieve uitzendrechten voor Nederland en Vlaanderen. Dit betekent dat de publieke omroepen NOS en VRT deze klassiekers niet live mogen uitzenden. De wielerfans werden al twee minuten na het begin van de wedstrijd op het eerste reclameblok getrakteerd. Dat bleef de hele live uitgezonden wielerkoers doorgaan. Eurosport onderbrak alleen de laatste veertig kilometer de verslaggeving niet.
Commentaar
Tevens was kritiek op sociale media over het Nederlands commentaar bij het verslag op Eurosport te lezen. De angst van de fanatieke wielerliefhebber gaat echter verder. Daarbij speelt voornamelijk het aantal kijkers een rol. Milaan – San Remo werd uiteindelijk volgens meting van Stichting Kijkonderzoek (SKO) in Nederland door rond de tweehonderdduizend mensen bekeken. Dat is slechts een fractie van de kijkers die deze wielerklassieker in voorgaande jaren via de publieke omroepen NOS en VRT volgden. Men is bang dat als de ontwikkeling van exclusieve uitzendrechten zich doorzet, sponsoren in de wielerwereld gaan afhaken.