1. Nieuws

    Klantverlies Digitenne twintig procent

    Digitale ethertelevisie in abonnementsvorm blijft kijkers verliezen. KPN levert via Digitenne op dit moment een zenderpakket met meer dan vijftig tv- en radiozenders.
    Jarco Kriek
    30 april 2016
    comments 4
    Klantverlies Digitenne twintig procent
    Foto: ANP

    Digitale ethertelevisie in abonnementsvorm blijft kijkers verliezen. KPN levert via Digitenne op dit moment een zenderpakket met meer dan vijftig tv- en radiozenders: het aantal klanten blijft echter dalen.


    Digitenne blijft in ieder geval tot 1 februari 2017 in de lucht. De huidige uitzendlicenties die KPN voor digitale ethertelevisie gebruikt, lopen op deze datum af. Binnen enkele maanden wordt duidelijk of KPN ook in de toekomst Digitenne kan blijven aanbieden. Een frequentieveiling gaat plaatsvinden waarbij de uitzendlicenties voor frequenties van digitale ethertelevisie voor dertien jaar gekocht kunnen worden. KPN heeft aangekondigd aan de frequentieveiling deel te nemen. Of ook andere bedrijven dit gaan doen, is op dit moment nog niet bekend.

    Minder abonnees Digitenne

    Het aantal Digitenne-abonnees is in de eerste drie maanden van 2016 met 21.000 tot 329.000 teruggelopen. Het klantverlies binnen een jaar tijd komt hierdoor op 88.000, wat overeenkomt met 21 procent van het klantenbestand. Dat betekent niet dat KPN alle Digitenne-klanten is kwijtgeraakt. Een deel van de klanten heeft de overstap naar het kwalitatief en kwantitatief betere KPN tv-product Interactieve TV gemaakt. Interactieve TV wordt door KPN via koperdraad- en glasvezelnetwerken geleverd.

    Overstap naar DVB-T2

    KPN is mogelijk niet al te rouwig om het klantenverlies bij Digitenne. Uiteindelijk ziet het telecombedrijf door een sterke groei van Interactieve TV het totale aantal tv-klanten stijgen. In drie op de tien huishoudens wordt op dit moment via KPN naar tv gekeken. Daarnaast moet KPN bij het verkrijgen van nieuwe uitzendlicenties de stap naar DVB-T2 maken. Omdat een groot deel van de Digitenne-klanten een bruikleendecoder van KPN gebruikt, lijkt een logisch gevolg dat de decoderwissel die voor DVB-T2 noodzakelijk is door KPN gefinancierd gaat worden. Minder abonnees betekent hierdoor minder decoders die omgeruild moeten worden. Het mindere aantal abonnees dat digitaal via de ether naar televisie kijkt, drukt naar alle waarschijnlijkheid ook de prijs die de exploitant van digitale ethertelevisie voor de nieuwe uitzendlicenties moet betalen.

    KPNDigitenneDVB-TDVB-T2klantverliesInteractieve TVglasvezelkoperdraadfrequentieuitzendlicentieuitzendvergunningfrequentieveilingstoringcoderingConaxFOX Sports EredivisieMeiden van HollandKim HollandDVB-TDVB-T2tvtelevisieetherethertelevisieNPOpublieke omroepveilingministerHenk KampEconomische ZakenAgentschap TelecomfrequentieveilingbeeldkwaliteitHDSDsettopboxdecodertv-decoder

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      3X BOXSET TRUE DETECTIVE

      True Detective is een veelgeprezen HBO-serie. In het derde seizoen speelt Mahershala Ali een gepensioneerde rechercheur, die al 35 jaar door een vermissingszaak gekweld wordt. Totaal TV mag de complete boxset met alle seizoenen drie keer weggeven.

    TV-TIP The Three Musketeers

    The Three Musketeers
    RTL 7 om 20:30 uur
    Porthos, Athos en Aramis staan bekend als de drie beste musketiers van de koning van Frankrijk. Ze ontdekken een verraderlijke samenzwering om de koning ten val te brengen. Als de jonge, ambitieuze D'Artagnan hun pad kruist, besluiten ze hem onder hun hoede te nemen.

    TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Ziggo Sport om 00:35 uur
    De start van Matthijs de Ligt bij Juventus is nog niet om over naar huis te schrijven. Door een zware blessure van concurrent Giorgio Chiellini liggen er nu echter kansen.

    Interview

    • *

      Gerard Joling

      The Masked Singer

      The Masked Singer is níet de zoveelste talentenjacht. Eerder een soort Wie ben ik, maar dan met veren, toeters, bellen, zang én maskers. Gerard Joling zit in het panel.
      Reacties0 reactie(s)