Komende maanden cruciaal voor FOX Sports en Ziggo

Ziggo en Fox Networks moeten nog overeenstemming zien te bereiken over een nieuwe distributieovereenkomst voor de doorgifte van de kanalen van betaalzender FOX Sports. Het huidige contract loopt op 31 juli 2020 af. Ziggo wil graag verlengen maar dan wel onder de huidige condities die aan de overeenkomst zijn geplakt. Natuurlijk wil FOX Network – tegenwoordig onderdeel van Disney – een handtekening onder een nieuwe overeenkomst met Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo zetten. Maar dan wel met dezelfde voorwaarden als al enige jaren voor onder meer KPN, M7 Group (Canal Digitaal en Online.nl) en T-Mobile van toepassing zijn. En dat is betalen voor élke abonnee, ongeacht of deze nu wel of geen FOX Sports-abonnement koopt.
VodafoneZiggo
En dat is nu net de voorwaarde waar VodafoneZiggo niet zonder slag of stoot een handtekening onder wil zetten. Bedrijfsonderdeel Ziggo verdient op dit moment bij elk verkocht FOX Sports-abonnement een percentage van rond de dertig procent van het abonnementsbedrag dat aan de klant voor het abonnement wordt gefactureerd. Doorgifte van FOX Sports is dus op dit moment voor het kabelbedrijf winstgevend. Wordt onder een contract met de nieuwe voorwaarde een handtekening gezet, dan moet het kabelbedrijf maandelijks rond tien miljoen euro aan FOX Networks afdragen. Dit is een bedrag van 120 miljoen euro per jaar. Ter vergelijking: FOX Networks betaalt per jaar 100 miljoen euro voor het volledige uitzendrechtenpakket van de Eredivisie.
Toekomst FOX Sports
De toekomst van FOX Sports hangt dus van de onderhandelingen over doorgifte bij Ziggo af. Houdt VodafoneZiggo voet bij stuk en wil FOX geen water bij de wijn doen dan gaat FOX Sports bij Ziggo op zwart. Een gezonde boekhouding van de betaalzender wordt hierdoor onmogelijk. Dit betekent dan direct dat bij veel betaalde voetbalclubs bezuinigd moet worden. Maar VodafoneZiggo zit in een spagaat. Het uit het zenderaanbod van Ziggo verwijderen van kanalen van FOX Sports kan het bedrijf veel klanten kosten. Klanten die ook bij Ziggo internet kopen en waarvan een deel ook mobiele diensten bij het andere bedrijfsonderdeel Vodafone kopen. Een middenweg bij de onderhandelingen vinden, ligt dus voor de hand maar is minder makkelijk dan het lijkt. Als VodafoneZiggo minder voor de doorgifte van FOX Sports gaat betalen dan moeten deze financieel gunstigere voorwaarden ook gelden voor alle andere distributeurs die FOX Sports aanbieden. Toezichthouder Consument & Markt (ACM) heeft dit bij de overname van Eredivisie Live door FOX afgedwongen.
Betalen voor voetbal
Mochten VodafoneZiggo en FOX Networks wel overeenstemming over blijvende doorgifte van FOX Sports bereiken, betekent dit dat ook Ziggo-klanten voor voetbal dienen te betalen. Het brengt het kabelbedrijf in een moeilijke situatie. Het voert op dit moment een financieel prijzige opwaardering van het kabelnetwerk naar DOCSIS 3.1 door. Dit soort investeringen zorgen meestal voor een prijsverhoging van abonnementen met tv en internet van enkele euro’s per maand. Als daar ook de ‘eredivisiebelasting’ van eventuele nieuwe overeenkomst bijgerekend wordt, kan de prijsverhoging al snel richting de vijf euro per maand gaan oplopen. En dat is teveel gelet op de concurrentiestrijd met bijvoorbeeld KPN en T-Mobile. Dan ook nog wetende dat T-Mobile klanten heeft beloofd ook in 2020 het abonnement van vaste diensten alleen met prijsinflatiecorrectie te verhogen.