Komt er een extra prijsverhoging bij Ziggo, KPN, T-Mobile en Delta Fiber?
Veel bedrijven verhogen door de stijgende kosten van onder meer energie, grondstoffen en componenten de prijzen van hun producten, diensten en abonnementen. Aanbieders van de vaste diensten tv en internet voerden de afgelopen jaren ook prijsaanpassingen door. Deze hadden als basis de officieel vastgestelde prijsinflatiecorrectie over het jaar 2021. Gaan deze aanbieders, net als veel andere bedrijven, nu ook tussentijds de abonnementsprijzen verhogen vanwege de stijgende energiekosten? Totaal TV maakte een rondje langs de vier grootste aanbieders van vaste diensten: Ziggo, KPN, T-Mobile en Delta Fiber, dat opereert met de merknamen Delta en Caiway.
Huiverig
De aanbieders van vaste diensten zijn huiverig voor een tweede prijsverhoging in 2022. Dit heeft alles te maken met de dynamiek op de markt van vaste diensten. Veel Nederlanders wisselen regelmatig van aanbieder. Bij een nieuwe prijsverhoging mogen klanten namelijk nog binnen de contractvaste periode kosteloos hun abonnement opzeggen. Voor de aanbieders kan dit voor ongewenst vertrek van klanten zorgen.
Ziggo
VodafoneZiggo-woordvoerster Tabitha Laurey wil namens Ziggo niet echt ingaan op de vraag over een mogelijke prijsverhoging. Onlangs verhoogde Ziggo wel het instapabonnement Internet Basic tussentijds voor nieuwe klanten. Toen liet Laurey weten dat Ziggo geen plannen had andere abonnementen tussentijds te verhogen.
KPN
Meer specifiek is het antwoord van Gerd de Smyter namens KPN. Het telecombedrijf biedt onder eigen merknaam vaste diensten aan. Daarnaast worden via KPN Wholesale ook tv- en internetdiensten geleverd aan serviceproviders die via de netwerken van KPN NetwerkNL en Glaspoort vaste diensten leveren. KPN voerde op 1 juli een gematigde prijsverhoging door. “We zijn natuurlijk niet immuun voor kostenstijging en we doen ons best om de oplopende kosten zo goed mogelijk te mitigeren. Zoals vastgesteld in onze algemene voorwaarden kunnen wij onze prijzen één keer per jaar verhogen in lijn met de inflatie. Klanten worden hierdoor niet contractvrij. Willen wij hiervan af, door dit bijvoorbeeld op een ander moment te doen, dan worden klanten wel contractvrij”, zo schetst De Smyter. De woordvoerder vervolgt met het goede bericht voor abonnees. “Wij overwegen momenteel niet om een extra, ingelaste verhoging door te voeren, omwille van de oplopende energiekosten voor KPN.”
T-Mobile
Klaas Jan Lageschaar voert namens T-Mobile het woord over dit onderwerp. “Regelmatig stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom zijn wij gerechtigd om één keer per jaar een inflatiecorrectie toe te passen op onze abonnementstarieven.” T-Mobile lijkt dus ook geen plannen voor een tussentijdse prijsverhoging te hebben.
Delta Fiber
Onduidelijk is wat er gaat gebeuren met de abonnementsprijzen bij Delta en Caiway. “Over prijswijzigingen communiceren we eerst met de klanten die het aangaat. Vooraf doen we daar geen mededelingen over”, aldus Gerard van der Zanten. Abonnees van Delta en Caiway zitten dus het meest in ongewisse over een mogelijke tussentijdse prijsverhoging.