KPN ambieert meer HD en 4K, blijft Ziggo achter?
KPN zet de uitbreiding van het HD Glas-aanbod en de komst van de betere streams vooraan in de zenderlijst vooralsnog in de ijskast. Het telecombedrijf zegt te willen investeren in uitbreiding van zowel het 4K- als HD-aanbod. Een nieuwe uitbreiding van het HD-aanbod betekent dat KPN vrijwel alle zenders waarvan het aanvoersignaal in HD-kwaliteit beschikbaar is ook daadwerkelijk in HD aan klanten met Interactieve TV geleverd gaan worden. Maar KPN kan met uitbreiding van HD ook bedoelen dat – net als bij Digitenne – HD-zenders of in ieder geval een deel hiervan van 1080i naar het beeldformaat 1080p worden opgewaardeerd.
Ziggo
KPN is een grote concurrent van Ziggo. Alles wat KPN doet, wordt door Ziggo vaak gekopieerd. En natuurlijk ook andersom. De twee providers houden namelijk elkaars verrichtingen goed in de gaten. Het is daarom interessant om te volgen wat Ziggo gaat doen, vooral als het om het HD-aanbod gaat. Voor de zomer maakte Ziggo vrijwel maandelijks een uitbreiding van het HD-aanbod bekend om de op KPN opgelopen achterstand deels in te halen. De afgelopen maanden bleef het aantal HD-zenders gelijk.
Ketnet
Toch is voor Ziggo nog voldoende werk voorhanden bij het uitbreiden van het aantal HD-zenders. Zo is het kabelbedrijf de enige landelijke tv-provider die via het vaste netwerk het Vlaamse publieke kanaal Ketnet in het ‘ouderwetse’ SD aan klanten levert. Bij alle concurrenten is dit kanaal in HD te bekijken. Het is opvallend dat Ziggo Ketnet niet in HD levert. Ketnet is namelijk een tv-zender van de Vlaamse publieke omroep VRT. Het is in de Mediawet opgenomen dat deze zender de must-carry status heeft en dus door alle providers met meer dan 100.000 verplicht in het goedkoopste tv-abonnement aan klanten aangeboden dient te worden. In de Mediawet staat overigens niet dat dit in de best beschikbare – in dit geval HD – beeldkwaliteit dient te gebeuren.
Onbekend
Het is onduidelijk of Ziggo op korte termijn het 4K- en HD-aanbod gaat uitbreiden. Totaal TV heeft hier in de afgelopen maanden meerdere keren vragen over gesteld. Het antwoord van het kabelbedrijf s is steevast dat klanten tijdig worden geïnformeerd als dit het geval is.