KPN belangrijkste optie voor boze Delta-klanten

Delta wil niet ingaan op de nieuwe voorstellen van Discovery Networks die nodig zijn om in de toekomst zenders van deze mediagroep door te mogen geven. In het geval van Delta gaat het om de zenders Discovery, ID, TLC, Eurosport 1, Eurosport 2, Animal Planet, Discovery World en Discovery Science. Een nieuwe distributieovereenkomst gaat Delta volgens eigen zeggen vele miljoenen euro’s extra kosten. Delta zou hierdoor de abonnementen moeten verhogen, mogelijk met meer dan een euro per maand. Klanten van Delta zijn boos omdat het kabelbedrijf op last van Discovery Networks de doorgifte van de zenders noodgedwongen moet staken. Ze willen de zenders behouden en zijn hiervoor een petitie begonnen. Meer dan drieduizend mensen hebben deze inmiddels ondertekend. Ze willen de zenders behouden, maar uit veel reacties blijkt tevens dat men ook tegen een abonnementverhoging is. Maar een nieuwe overeenkomst lijkt er niet te kunnen komen zonder een hogere doorgiftevergoeding en dus een verhoging van de abonnementsprijs.
KPN optie
Wie bij Delta naast tv ook internet en eventueel bellen afneemt, het merendeel van de Delta-klanten doet dit, heeft maar één belangrijke optie bij een eventuele overstap naar een andere provider. KPN biedt als enige naast Delta triple- en quad play-abonnementen aan en is in de toekomst verzekerd van doorgifte van de Discovery Network-zenders. Mogelijk dat ook andere aanbieders die van KPN-netwerken gebruikmaken een overstapoptie kunnen zijn, maar hiervoor dient men eerst informatie in te winnen of blijvende doorgifte van de Discovery-zenders in de toekomst gegarandeerd is.
Niet te snel opzeggen
Overigens doet men er in Zeeland goed aan om niet te snel het abonnement bij Delta op te zeggen. Zowel Delta als Discovery Networks staan open voor nieuwe onderhandelingen. De kans is dan ook aanwezig dat de zenders, al dan niet na een tijdelijke onderbreking, weer in het zenderaanbod van Delta terugkeren. In de afgelopen maanden is dit bij meerdere Europese aanbieders ook gebeurd. Discovery Networks vraagt bij alle nieuwe distributieovereenkomsten in Europa meer doorgiftevergoeding omdat het bedrijf zegt dat de waarde van de zenders gestegen is door de aankoop van exclusieve rechten waaronder veel sportrechten zoals de Olympische Spelen.