1. Nieuws

    KPN bewijst het gelijk van FOX Sports

    Al jarenlang zeggen betaalzenders als FOX Sports dat tv-aanbieders veel geld aan de doorgifte van hun kanalen verdienen. KPN bewijst nu het gelijk van de betaalzenders.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2016
    comments 25
    KPN bewijst het gelijk van FOX Sports

    Al jarenlang zeggen betaalzenders als FOX Sports dat tv-aanbieders veel geld aan de doorgifte van hun kanalen verdienen. KPN bewijst nu het gelijk van de betaalzenders.


    KPN kondigde vandaag een wel zeer forse prijsverlaging van FOX Sports aan. De aanbieder biedt het belangrijkste abonnement nu voor minder dan de helft van de prijs dan in voorgaande jaren aan. Om naar FOX Sports 1, 3 en 5 te kunnen kijken – en daarmee alle wedstrijden uit de Eredivisie en van Nederlandse clubs in de Europa League – moet nu geen €17,50 maar €7,50 per maand betaald worden. Een opvallende prijsverlaging die volgens KPN het gevolg is van een nieuwe overeenkomt met FOX Sports/

    Veel aan strijkstok aanbieders

    De prijsverlaging bewijst eigenlijk het gelijk van FOX Sports. Al in de tijd van de voorloper van FOX Sports – de betaalzender Eredivisie Live – klaagde de huidige FOX Sports-directeur Frank Rutten over het hoge percentage dat aanbieders als doorgiftevergoeding aan klanten doorberekenden. In oude contracten werd de inkoopprijs van FOX Sports-abonnementen afgesproken. Deze prijs betaalde de aanbieder voor ieder afgenomen abonnement aan de betaalzender. De uiteindelijke abonnementsprijs voor de consument werd – en wordt op dit moment nog steeds – door de betreffende aanbieder bepaald. Soms met een winstmarge die tot tientallen procenten.

    Beter verdienmodel

    FOX Sports heeft een moeilijke strijd met aanbieders als KPN achter de rug. Sommigen zoals Tele2 haakten zelfs af. Maar duidelijk is wel dat FOX Sports een beter verdienmodel heeft gevonden. Niet een bedrag voor elk afgenomen abonnement maar een minimum garantiebedrag voor elke abonnee van de aanbieder zorgt ervoor dat de betaalzender zelf meen aan het eigen content verdient. De harde manier van onderhandelen valt bij veel Nederlanders wellicht niet goed en kan als Amerikaans hard omgeschreven worden. FOX Sports – eigenlijk eigenaar Eredivisie Media & Marketing CV - heeft wel het doel bereikt. En naar nu blijkt is dat zelfs goed voor de tv-kijker in Nederland.

    Prijsverlaging

    Ondanks dat KPN meer aan FOX Sports voor de doorgifte van de kanalen moet betalen, heeft de aanbieder de prijs  van twee van de drie abonnementen met tien euro per maand verlaagd Daaruit blijkt dat aanbieders veel aan de abonnementen hebben verdiend. Nu KPN een vast bedrag voor elke abonnee aan FOX SportS moet afdragen, probeert men zoveel mogelijk abonnementen tegen een lagere prijs aan klanten te verkopen. De maandelijkse rekening die FOX Sports aan KPN stuurt, is namelijk bekend en heeft een vooraf bekend eindbedrag onder de streep. Of KPN nu tien of een miljoen abonnementen verkoopt. Nu is natuurlijk niet bekend hoeveel water beide partijen in de laatste uren van de onderhandelingen bij de wijn hebben gedaan. Maar het lijkt ondenkbaar dat FOX Sports bij andere aanbieders het minimum garantiebedrag heeft gehandhaafd en bij KPN heeft losgelaten. Dat druist ook in tegen de wens van Autoriteit Consument & Markt die voor elke aanbieder in het geval van FOX Sports een gelijk speelveld wenst.

    Fox SportsEredivisieKPNTele2KPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. TV-TIP Voetbal: België - Nederland

    Voetbal: België - Nederland
    NPO 1 om 20:25 uur
    We moeten tot onze spijt bekennen dat België deze oefenwedstrijd favoriet is, met onder anderen spelers als Eden Hazard. Kan Oranje een topprestatie leveren tegen de Rode Duivels, de nummer drie van de wereld?

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Volle zalen

    Volle zalen
    NPO 2 om 20:25 uur
    Cornald Maas tekent het levensverhaal van Ilse de Lange op aan de hand van haar liedjes. Het begon voor de Twentse countryzangeres allemaal in 1998 met I'm Not So Tough en met Waylon werd ze tweede op het Songfestival in 2014.