1. Nieuws

    KPN: Bijna 1,5 miljoen tv-klanten door groei Interactieve TV

    De kwartaalcijfers over het eerste kwartaal 2012 waren voor KPN niet al te rooskleurig. Lichtpuntje was de groei van het aantal tv-klanten naar bijna 1,5 miljoen. Digitenne blijft echter klanten verliezen.
    Jarco Kriek
    24 april 2012
    comments 0
    KPN: Bijna 1,5 miljoen tv-klanten door groei Interactieve TV
    Foto: ANP

    De kwartaalcijfers over het eerste kwartaal 2012 waren voor KPN niet al te rooskleurig. Lichtpuntje was de groei van het aantal tv-klanten naar bijna 1,5 miljoen. Digitenne blijft klanten verliezen. Interactieve TV blijft echter doorgroeien.

    KPN zag de nettowinst in de eerste drie maanden van 2012 op 288 miljoen euro uitkomen. Dat is meer dan de helft minder dan dezelfde periode één jaar daarvoor toen de winst nog 591 miljoen euro bedroeg. Opvallend is ook de omzetdaling van KPN. In die lag met 3,19 miljard euro ruim 50 miljoen lager dan het jaar daarvoor.

    Conform de verwachting

    Eelco Blok – CEO van KPN – onderstreept dat de kwartaalcijfers conform de verwachting zijn: "De prestaties in het eerste kwartaal van het overgangsjaar 2012 zijn conform onze verwachtingen. De implementatie van het versnelde investeringsprogramma ligt op schema en we hebben een aantal belangrijke managementbenoemingen gedaan die zullen helpen om onze strategische ambities te realiseren. Ook zijn we met een aantal initiatieven gekomen om onze dienstverlening te verbeteren: In de Nederlandse mobiele markt hebben we substantiële verbeteringen doorgevoerd in onze abonnementen en we hebben onze distributiekanalen uitgebreid. Ons televisie marktaandeel is verder gestegen en onze regionale marktbenadering voor Consumenten Thuis is gestart. In het kader van kostenbesparingen hebben we het herstructureringsprogramma versneld, waarbij ook op het hoofdkantoor van KPN een aanzienlijke kostenreductie zal worden gerealiseerd.”

    Digitenne zakt verder door het ijs

    Het aantal KPN-abonnees dat het televisieproduct Digitenne afneemt blijft dalen. Het aantal abonnees daalde van 827.000 naar 801.000. Het aantal Nederlanders dat Digitenne kijkt is echter groter. KPN geeft namelijk Digitenne voor het tweede en derde toestel gratis bij tv-abonnees die Interactieve TV via DSL en glasvezel afnemen. Vooral het gebruik van grotere tv-beeldschermen in de Nederlandse huiskamer maakt Digitenne voor Nederlanders niet meer geliefd. Ook is er bij Digitenne sprake van slechts een beperkt zenderaanbod

    Interactieve TV belangrijke troef

    Het aantal abonnementen op het tv-product Interactieve TV blijft echter wel groeien. Daarmee is het de belangrijkste troef van KPN op de Nederlandse tv-markt geworden. KPN had aan het einde van vorige maand 652.000 klanten die van Interactieve TV gebruik maken. Dat zijn er 75.000 meer dan een kwartaal daarvoor. De kwartaalgroei zwakt echter wel enigszins af. Het in het vierde kwartaal van 2011 werd nog een kwartaalgroei van 84.000 bereikt. Het aantal KPN-klanten dat Interactieve TV via de koperen DSL-lijn kijkt bedraagt 527.000. Via glasvezel kijken 125.000 klanten, dat is een groei van 23.000 in drie maanden tijd.

    18 procent marktaandeel

    In totaal zag KPN het aantal tv-klanten in het eerste kwartaal van 2012 met 53.000 naar 1.453.000 doorstijgen. Hiermee claimt KPN een marktaandeel van 18 procent op de Nederlandse tv-markt. KPN wil het aantal tv-klanten verhogen door een regionale marktbenadering. Rekening houdend met de upgrade van het kopernetwerk en de uitrol van glasvezel worden bepaalde regio’s geselecteerd en geanalyseerd. Deze regio’s worden gedurende een korte periode benaderd met aanbiedingen die specifiek zijn toegespitst op het gebied.

    KPNInteractieve TVDigitennekwartaalcijfersglasvezelglasvezelnetwerkReggefiberGlashart MediaLijbrandtReggefiber WholesalekwartaalcijfersElcoo Blok

    Reacties

  1. TV-TIP The Pursuit of Happyness

    The Pursuit of Happyness
    RTL 4 om 06:30 uur
    Deze verfilming van Chris Gardners levensverhaal draait om de Amerikaanse Droom. In dit geval: hoe je van alleenstaande vader en kansloze vertegenwoordiger een veelverdienende effectenmakelaar wordt. Dat levert clichés en rampspoed op, die met doorzettingsvermogen, geloof in jezelf en één of twee mazzeltjes overwonnen wordt. Gelukkig is daar Smith als rots in de branding, die met zijn sterke optreden zorgt voor aangrijpende momenten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Bed and Breakfast

    Bed and Breakfast
    NPO 1 om 20:25 uur
    Op de boerderij van Johan en Jeanet draait alles om ezels. Je kunt ze aaien, ruiken en er een blokje mee om. Of de Achterhoekers hiermee de aflevering winnen? Nou, niet als het aan Marcel en Peter en Linda en Dénis ligt.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)