KPN bijna de grootste: Ziggo verliest meer marktaandeel, KPN en Odido op winst
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het onderlinge verschil in marktaandeel tussen de huidige marktleider Ziggo en de nummer twee KPN tot slechts drie procentpunt is gedaald. KPN heeft in de voorgaande twee kwartalen nieuwe abonnees kunnen bijschrijven nadat het een lange tijd maandelijks een (gering) aantal abonnees zag weglopen. KPN heeft de weg naar boven mede kunnen terugvinden door de snelle uitrol van glasvezel via de exploitanten NetwerkNL en Glaspoort .
DOCSIS
Aan de andere kant lijkt Ziggo de verkeerde keuze te hebben gemaakt. Het kabelbedrijf houdt vast aan het eigen HFC glasvezel-kabelnetwerk, waarbij de laatste meters naar de abonnee worden verzorgd via coax in combinatie met de DOCSIS techniek. Deze techniek zorgt ervoor dat Ziggo minder snel internet kan leveren dan providers via glasvezel. Maar dit is niet het grote struikelblok, want de internetsnelheid die Ziggo levert is voor de meeste consumenten ruim voldoende. De prijs van het langzamere internet dat Ziggo levert is echter prijstechnisch niet gunstig in vergelijking met glasvezel. Mede hierdoor verliest Ziggo op dit moment maandelijks rond de 10.000 internetabonnees, waardoor het marktaandeel slinkt.
Odido
De grootste winnaar op de Nederlandse internetmarkt is echter niet KPN. Het is vooral Odido die de opstappende klanten van Ziggo met open armen binnenhaalt. Odido is beschikbaar via de glasvezelnetwerken van NetwerkNL, Glaspoort, Delta Fiber Nederland, Open Dutch Fiber en E-Fiber. Door de aanwas van abonnees is het marktaandeel inmiddels tot 11 procent gestegen. Dit is nog wel veel minder dan Ziggo en KPN.