1. Nieuws

    KPN blijft tv- en internetklanten verliezen

    Ondanks dat KPN stelt dat het 10.000 tv-klanten heeft gewonnen, blijkt uit de kwartaalcijfers dat het bedrijf minder tv-abonnementen heeft verkocht.
    Jarco Kriek
    26 juli 2018
    comments 2
    KPN blijft tv- en internetklanten verliezen
    Foto ANP

    Na jaren van stijgende abonneecijfers op de consumentenmarkt heeft KPN te maken met een doorzettende daling van het aantal verkochte tv- en internetabonnementen. De oorzaak is de dynamische markt voor levering van vaste diensten in Nederland. Een voordeel voor KPN is wel dat een deel van de klanten die KPN de rug toekeren, overstappen naar een serviceprovider die diensten via de koperdraad- of glasvezelnetwerken aanbieden.

     

    TV in een dip

    De door KPN aangehaalde stijging van het aantal tv-klanten heeft betrekking op het aantal klanten dat een abonnement op het tv-product Interactieve TV bij het telecombedrijf afneemt. Dit aantal is inderdaad met 10.000 gestegen en komt hierdoor op 2.136 miljoen uit. Daar staat echter een daling van 23.000 tv-abonnementen tegenover dat in het kwartaalverslag wordt ondergebracht onder de noemer ‘overige tv’. Dit zijn voornamelijk verkochte abonnementen voor ethertelevisie dat KPN onder de naam Digitenne verkoopt. Feitelijk is hierdoor het aantal tv-klanten niet met 10.000 gestegen, maar juist met 13.000 gedaald.

     

    Internet

    Wellicht veel zorgelijker voor het telecombedrijf is dat het aantal verkochte breedbandinternetabonnementen met 5.000 is gedaald. Nu cordcutting – het doorknippen van de kabel waarmee via vaste netwerken lineaire tv door een traditionele tv-aanbieder – in Nederland meer voet aan de grond krijgt, is voor grote aanbieders als KPN en Ziggo de verkoop van internetabonnementen belangrijk. Net als in het eerste kwartaal van 2018 heeft KPN in het tweede kwartaal minder internetabonnementen verkocht. De teller komt hierdoor op 2.940 miljoen te staan. Het aantal quad play-abonnementen – bij KPN verkocht onder de naam KPN Compleet – waarbij vaste en mobiele diensten gebundeld verkocht worden, steeg in de afgelopen drie maanden met 19.000. Bij het telecombedrijf nemen hierdoor 1.299 miljoen klanten een KPN Compleet-abonnement af.

     

    ARPU

    Het gemiddeld maandbedrag dat KPN-klanten aan abonnementen besteden, kwam in het tweede kwartaal van 2018 op 43 euro uit. Dit is een stijging van 3,9 procent. Maar het blijft wel enkele euro’s per maand achter bij concurrent Ziggo dat een bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo is. Waar in het verleden meer de nadruk op het aantal verkochte abonnementen lag, is de combinatie van het aantal verkochte abonnementen en het gemiddelde bedrag dat klanten maandelijks aan het abonnement besteden met de huidige marktontwikkeling veel belangrijker geworden.

     

    Prijsverhoging

    De verwachting is dat de ARPU in het derde kwartaal verder stijgt. Dit komt met name omdat KPN op 1 juli de prijs van abonnementen heeft verhoogd. Tegen de hogere inkomsten uit abonnementen staat wel een hogere investering in de eigen netwerken om bijvoorbeeld de explosieve groei van dataverbruik te kunnen dragen.

    KPNkwartaalcijferstvtelevisieInteractieve TVDigitenneinternetbreedbandbreedbandinternetabonnementARPUprijsverhogingKPN Compleetmultiplaytriple playquad playvastmobielnetwerkkoperdraadglasvezelcordcutting

    Reacties

  1. TV-TIP Bon Bini Holland

    Bon Bini Holland
    RTL 4 om 20:00 uur
    Jandino is niet de eerste entertainer met veel typetjes die een film maakte, maar wel een van de weinigen die zo slim was die malle creaties niet de hoofdrol te geven. Net als in zijn shows is de ene grol beter gelukt dan de andere. Maar het komt de pret zeker ten goede dat hij ook zijn grappige medespelers de ruimte geeft.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Jason Bourne

    Jason Bourne
    Veronica om 20:30 uur
    In Jason Bourne zien we onze held Matt Damon terug in een hightech kat-en-muisspel gelukkig als vanouds cityhoppen, nadat zijn maatje Julia Stiles die enge hersenspoelprogramma’s van de CIA heeft gehackt. Damons missie, terwijl een schurkerige Tommy Lee Jones hem op de hielen zit: het oplossen van de moord op zijn vader.