1. Nieuws

    KPN door klanten vanwege glasvezel voor rechter gedaagd

    Advocatenkantoor Loonstein daagt in opdracht van klanten KPN vanwege het verkeerd leveren van tv- en internetdiensten voor de Haagse rechtbank.
    Jarco Kriek
    20 februari 2013
    comments 0
    KPN door klanten vanwege glasvezel voor rechter gedaagd
    Foto: ANP

    Advocatenkantoor Loonstein daagt in opdracht van klanten KPN vanwege het verkeerd leveren van tv- en internetdiensten voor de Haagse rechtbank. Dit is onder meer het gevolg van een uitzending van het TROS-consumentenprogramma Radar.

    Advocatenkantoor Loonstein behartigt volgens eigen zeggen de belangen van meer dan 1600 ontevreden KPN-klanten. In eerste instantie ging het over enkele tientallen klanten. Echter na de oproep in Radar hebben zich nu al meer dan 1600 klanten bij het advocatenkantoor gemeld. De eigenaar van het advocatenkantoor had zelf ook een geschil over het verkeerd leveren van diensten met KPN. Dit werd net voor de uitzending van Radar tussen beiden partijen geschikt. Het weerhield advocatenkantoor Loonstein er niet van om de zaken van andere gedupeerde KPN-klanten te gaan behartigen.

    Koper in plaats van glasvezel

    In de periode 2008 en 2009 waren er voor de consument nog geen KPN-diensten via glasvezel beschikbaar. In deze periode startte KPN in vijf gemeenten een proef met de VDSL-techniek. Bij VDSL wordt tot en met de wijkcentrale van glasvezel gebruikgemaakt. Vanaf de wijkcentrale tot in het huis wordt echter nog steeds het koperdraadnetwerk gebruikt. KPN heeft in hun pilotperiode in deze vijf gemeenten VDSL-diensten voor glasvezeldiensten verkocht. De snelheid van deze VDSL-diensten was veel hoger dan de in deze periode in alle gevallen gebruikte ADSL-techniek. Hierdoor was de prijs van het VDSL-abonnement ook aanzienlijk hoger dan een ADSL-abonnement. Het is echter lager dan de prijzen van KPN-glasvezelabonnementen. KPN verkoopt na de komst van FttH – waarin bij het laatste gedeelte van de wijkcentrale tot in het huis ook van glasvezel gebruikt wordt gemaakt – geen VDSL-abonnement meer onder de noemer glasvezel. Vanuit het oogpunt van de consument wordt bij VDSL namelijk feitelijk gebruik van het oudere koperdraadnetwerk gemaakt omdat dit in het huis naar binnenkomt. KPN heeft inmiddels in een persbericht erkend dat het in deze vijf gemeenten bij circa 20.000 klanten VDSL-diensten als glasvezelabonnement verkocht te hebben.

    Volgende maand eerste zitting

    Of de bekentenis van KPN voor het verkeerd leveren van diensten – en het zoeken naar oplossingen inclusief teveel betaald abonnementsgeld – invloed op de door Loonstein aangekondigde rechtszaken heeft, is niet bekend. Loonstein meldt dat de eerste zitting van de zaken die men bij rechtbank in Den Haag aanhangig heeft gemaakt op 14 maart plaatsvindt.

    KPNTROSRadarglasvezelInteractieve TVAlles-In-1internetbellenklachtklachtenproblemenADSLVDSLklantenservicetvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP Air Crash Investigation

    Air Crash Investigation
    National Geographic Channel om 20:00 uur
    Vliegtuigrampen kunnen schokkende oorzaken hebben. Huiver mee met het verhaal van een toestel dat midden in de stad een noodlanding maakte, nadat het dwars door een zwerm vogels heen was gevlogen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Wat klopt er van de claims van fabrikanten? Neem nou het 'haasje'. Iedereen kent wel de varkens- of ossenhaas, maar ineens waren er ook haasjes van kip, zalm, forel en kalkoen. Waar zit 'ie dan precies en waarom is hij altijd net even duurder dan een filetje? De Keuringsdienst vist het uit.