KPN en Odido belangrijke steunpilaren van radiozenders
Radio en andere audiodiensten zoals podcast spelen een belangrijke rol in het leven van Nederlanders. Dat is goed nieuws voor publieke en commerciële radiozenders die zowel landelijk, regionaal en lokaal via FM, DAB+, online en via zenderpakketten van providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta te beluisteren zijn. Waar de markt voor lineaire tv onder druk staat, meldt Audify een stijgende lijn in de uitgave van adverteerders in audioreclame. Audify is de marketingorganisatie voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. De stichting vertegenwoordigt toonaangevende audiomakers en hun verkoophuizen en is medeopdrachtgever van het NMO Luisteronderzoek.
Online
De audioreclamemarkt blijft groeien en bereikt een nieuwe mijlpaal. Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro – wat overeenkomt met 3,7 procent - ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een indrukwekkende stijging van 40 procent groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet blijft de sterke speler en groeit met 3,7 procent tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96 procent van de totale audiobestedingen.
Telecom
Als wordt gekeken naar bedrijven die het meeste in audioreclame investeren dan wordt de top vier bemand door twee telecombedrijven. KPN gaf in het derde kwartaal het meeste geld aan audioreclame uit. Odido – na Ziggo en KPN de nummer drie op de telecommarkt – volgt op de vierde plek op de uitgaveladder van audioreclame.