1. Nieuws

    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    KPN haalt de zender van FOX Benelux uit het zenderaanbod. Als reden wordt onder meer het kijkgedrag van klanten genoemd. Maar hoe weten distributeurs als KPN en Ziggo naar welke zenders hun klanten kijken?
    Jarco Kriek
    12 april 2019
    comments 11
    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    Eigenlijk is dat makkelijk uit te leggen. KPN gebruikt voor Interactieve TV een tv-decoder die constant met het netwerk van het telecombedrijf is verbonden. Omdat zenders via internet vanaf het netwerk van KPN bij klanten in huis worden geleverd, weet KPN dus exact hoeveel klanten naar een bepaalde zender kijken. Dit kijkgedrag wordt overigens anoniem in kaart gebracht. KPN weet dus niet specifiek dat klant A een bepaald aantal minuten per maand naar zender B heeft gekeken. Wel krijgt het telecombedrijf inzicht in het kijkgedrag van klanten voor een bepaalde zender. Als deze zender een hoge inkoopprijs heeft en lage kijkcijfers dan kan KPN deze informatie bij onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst gebruiken.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo geldt bovenstaande voor een deel van de klanten. Wanneer een door Ziggo in bruikleen geleverde mediabox voor het kijken van tv wordt gebruikt, dan geldt het bovenstaande principe ook. Alleen als een eigen tv-decoder, een CI+ module in televisie of een televisie met ongecodeerd pakket wordt gebruikt, kan Ziggo het kijkgedrag van klanten niet monitoren. Dit geldt ook bij andere aanbieders waarbij door klanten zelf gekochte hardware wordt gebruikt.

     

    FOX

    In het geval van de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV lijkt de balans voor deze FOX Benelux-zenders negatief uit te slaan. KPN wil namelijk niet de inkoopprijs voor deze zenders betalen die FOX Benelux vraagt. Dit betekent overigens niet dat FOX Benelux per definitie meer geld voor doorgifte van deze zenders vraagt. Het zou goed kunnen dat KPN het kijkgedrag van een dusdanige vorm vindt dat het telecombedrijf de huidige inkoopprijs niet meer wil betalen en dus bij onderhandelingen op een prijsverlaging heeft ingezet.

    KPNInteractieve TVglasvezelkoperdraadZiggoVodafoneZiggoFOXFOX BeneluxFOX NL24KitchenNational Geographic ChannelNat Geo WildBaby TVkijkgedragdistributiedistibutievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Bad Boys For Life

      5X2 KAARTEN BAD BOYS FOR LIFE

      Will Smith en Martin Lawrence zijn terug als Mike Lowrey en Marcus Burnett in het langverwachte Bad Boys For Life. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes voor deze actiefilm weggeven.

    TV-TIP 50/50

    50/50
    SBS6 om 18:25 uur
    In deze nieuwe quiz stelt Winston Gerschtanowitz vijftig fiftyfifty-vragen en met elk goed antwoord wint de kandidaat... vijftig euro.

    TV-TIP The A-team

    The A-team
    RTL 7 om 18:30 uur
    Een groep Irak-veteranen wordt beschuldigd van een misdaad die ze niet hebben begaan. De mannen, die bekend staan als The A-Team, worden achtervolgd door het Amerikaanse leger en moeten hun onschuld zien te bewijzen. Ze moeten daarvoor wel eerst uitzoeken wie ze kunnen vertrouwen.

    Interview

    • Netflix Original Ares Lisa Smit

      Lisa Smit

      Ares

      Lisa Smit (26) speelt een van de hoofdrollen in de eerste Nederlandse Netflix-original serie Ares, die vanaf 17 januari te bekijken is. Deze psychologische horrorserie telt acht afleveringen en wordt in meer dan 190 landen uitgebracht!
      Reacties0 reactie(s)