1. Nieuws

    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    KPN haalt de zender van FOX Benelux uit het zenderaanbod. Als reden wordt onder meer het kijkgedrag van klanten genoemd. Maar hoe weten distributeurs als KPN en Ziggo naar welke zenders hun klanten kijken?
    Jarco Kriek
    12 april 2019
    comments 11
    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    Eigenlijk is dat makkelijk uit te leggen. KPN gebruikt voor Interactieve TV een tv-decoder die constant met het netwerk van het telecombedrijf is verbonden. Omdat zenders via internet vanaf het netwerk van KPN bij klanten in huis worden geleverd, weet KPN dus exact hoeveel klanten naar een bepaalde zender kijken. Dit kijkgedrag wordt overigens anoniem in kaart gebracht. KPN weet dus niet specifiek dat klant A een bepaald aantal minuten per maand naar zender B heeft gekeken. Wel krijgt het telecombedrijf inzicht in het kijkgedrag van klanten voor een bepaalde zender. Als deze zender een hoge inkoopprijs heeft en lage kijkcijfers dan kan KPN deze informatie bij onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst gebruiken.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo geldt bovenstaande voor een deel van de klanten. Wanneer een door Ziggo in bruikleen geleverde mediabox voor het kijken van tv wordt gebruikt, dan geldt het bovenstaande principe ook. Alleen als een eigen tv-decoder, een CI+ module in televisie of een televisie met ongecodeerd pakket wordt gebruikt, kan Ziggo het kijkgedrag van klanten niet monitoren. Dit geldt ook bij andere aanbieders waarbij door klanten zelf gekochte hardware wordt gebruikt.

     

    FOX

    In het geval van de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV lijkt de balans voor deze FOX Benelux-zenders negatief uit te slaan. KPN wil namelijk niet de inkoopprijs voor deze zenders betalen die FOX Benelux vraagt. Dit betekent overigens niet dat FOX Benelux per definitie meer geld voor doorgifte van deze zenders vraagt. Het zou goed kunnen dat KPN het kijkgedrag van een dusdanige vorm vindt dat het telecombedrijf de huidige inkoopprijs niet meer wil betalen en dus bij onderhandelingen op een prijsverlaging heeft ingezet.

    KPNInteractieve TVglasvezelkoperdraadZiggoVodafoneZiggoFOXFOX BeneluxFOX NL24KitchenNational Geographic ChannelNat Geo WildBaby TVkijkgedragdistributiedistibutievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)