Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    KPN haalt de zender van FOX Benelux uit het zenderaanbod. Als reden wordt onder meer het kijkgedrag van klanten genoemd. Maar hoe weten distributeurs als KPN en Ziggo naar welke zenders hun klanten kijken?
    Jarco Kriek
    12 april 2019
    comments 11
    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    Eigenlijk is dat makkelijk uit te leggen. KPN gebruikt voor Interactieve TV een tv-decoder die constant met het netwerk van het telecombedrijf is verbonden. Omdat zenders via internet vanaf het netwerk van KPN bij klanten in huis worden geleverd, weet KPN dus exact hoeveel klanten naar een bepaalde zender kijken. Dit kijkgedrag wordt overigens anoniem in kaart gebracht. KPN weet dus niet specifiek dat klant A een bepaald aantal minuten per maand naar zender B heeft gekeken. Wel krijgt het telecombedrijf inzicht in het kijkgedrag van klanten voor een bepaalde zender. Als deze zender een hoge inkoopprijs heeft en lage kijkcijfers dan kan KPN deze informatie bij onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst gebruiken.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo geldt bovenstaande voor een deel van de klanten. Wanneer een door Ziggo in bruikleen geleverde mediabox voor het kijken van tv wordt gebruikt, dan geldt het bovenstaande principe ook. Alleen als een eigen tv-decoder, een CI+ module in televisie of een televisie met ongecodeerd pakket wordt gebruikt, kan Ziggo het kijkgedrag van klanten niet monitoren. Dit geldt ook bij andere aanbieders waarbij door klanten zelf gekochte hardware wordt gebruikt.

     

    FOX

    In het geval van de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV lijkt de balans voor deze FOX Benelux-zenders negatief uit te slaan. KPN wil namelijk niet de inkoopprijs voor deze zenders betalen die FOX Benelux vraagt. Dit betekent overigens niet dat FOX Benelux per definitie meer geld voor doorgifte van deze zenders vraagt. Het zou goed kunnen dat KPN het kijkgedrag van een dusdanige vorm vindt dat het telecombedrijf de huidige inkoopprijs niet meer wil betalen en dus bij onderhandelingen op een prijsverlaging heeft ingezet.

    KPNInteractieve TVglasvezelkoperdraadZiggoVodafoneZiggoFOXFOX BeneluxFOX NL24KitchenNational Geographic ChannelNat Geo WildBaby TVkijkgedragdistributiedistibutievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. TV-TIP Live and Let Die

    Live and Let Die
    RTL 7 om 20:25 uur
    James Bond (Roger Moore, die de rol hier voor het eerst speelt) doet onderzoek naar de moord op drie collega's. Hij ontdekt dat de slachtoffers alle drie contact hadden met Kananga (Yaphet Kotto), de dictator van het Caraïbische eiland San Monique. Op San Monique krijgt 007 te maken met drugs, geweld en de duistere krachten van voodoo.

    TV-TIP Wheeler Dealers

    Wheeler Dealers
    discovery om 20:30 uur
    In mei 2002 werd de liefhebber van brullende motoren en brandend rubber getrakteerd op de gepeperde versie van de vrij brave Audi A6 Avant, de RS6 Avant. Met in het vooronder een 4,2 liter twinturbo V8, goed voor 450 pk, sprintte de opgepompte stationwagen in een duizelingwekkende 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Mike vindt een ultra­marijnblauw exemplaar van de eerste generatie, die Elvis nog verder oppompt om het op het circuit op te nemen tegen dé sportwagen der sportwagens: de Porsche 911.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)