Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    KPN haalt de zender van FOX Benelux uit het zenderaanbod. Als reden wordt onder meer het kijkgedrag van klanten genoemd. Maar hoe weten distributeurs als KPN en Ziggo naar welke zenders hun klanten kijken?
    Jarco Kriek
    12 april 2019
    comments 11
    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    Eigenlijk is dat makkelijk uit te leggen. KPN gebruikt voor Interactieve TV een tv-decoder die constant met het netwerk van het telecombedrijf is verbonden. Omdat zenders via internet vanaf het netwerk van KPN bij klanten in huis worden geleverd, weet KPN dus exact hoeveel klanten naar een bepaalde zender kijken. Dit kijkgedrag wordt overigens anoniem in kaart gebracht. KPN weet dus niet specifiek dat klant A een bepaald aantal minuten per maand naar zender B heeft gekeken. Wel krijgt het telecombedrijf inzicht in het kijkgedrag van klanten voor een bepaalde zender. Als deze zender een hoge inkoopprijs heeft en lage kijkcijfers dan kan KPN deze informatie bij onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst gebruiken.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo geldt bovenstaande voor een deel van de klanten. Wanneer een door Ziggo in bruikleen geleverde mediabox voor het kijken van tv wordt gebruikt, dan geldt het bovenstaande principe ook. Alleen als een eigen tv-decoder, een CI+ module in televisie of een televisie met ongecodeerd pakket wordt gebruikt, kan Ziggo het kijkgedrag van klanten niet monitoren. Dit geldt ook bij andere aanbieders waarbij door klanten zelf gekochte hardware wordt gebruikt.

     

    FOX

    In het geval van de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV lijkt de balans voor deze FOX Benelux-zenders negatief uit te slaan. KPN wil namelijk niet de inkoopprijs voor deze zenders betalen die FOX Benelux vraagt. Dit betekent overigens niet dat FOX Benelux per definitie meer geld voor doorgifte van deze zenders vraagt. Het zou goed kunnen dat KPN het kijkgedrag van een dusdanige vorm vindt dat het telecombedrijf de huidige inkoopprijs niet meer wil betalen en dus bij onderhandelingen op een prijsverlaging heeft ingezet.

    KPNInteractieve TVglasvezelkoperdraadZiggoVodafoneZiggoFOXFOX BeneluxFOX NL24KitchenNational Geographic ChannelNat Geo WildBaby TVkijkgedragdistributiedistibutievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Daniel Craig Collection

      Win de Daniel Craig Collection

      Daniel Craig kruipt dit jaar in No Time to Die voor de laatste keer in de huid van de geliefde geheime agent. De Daniel Craig Collection bundelt al zijn Bond-films tot dusver. Totaal TV mag deze boxset met Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall en Spectre drie keer weggeven.

    TV-TIP War for the Planet of the Apes

    War for the Planet of the Apes
    Veronica om 20:00 uur
    Ondanks alle inspanningen om een oorlog te vermijden, komen Caesar en zijn apen in conflict met een groep soldaten.

    TV-TIP Heel Holland bakt

    Heel Holland bakt
    NPO 1 om 06:16 uur
    Het is broodweek en dat is altijd een uitdaging. Vooral wanneer de technische opdracht ook een lastige klus is.

    Interview

    • Winston Gerschtanowitz in Marble Mania

      Winston Gerschtanowitz

      Marble Mania

      In de familieshow Marble Mania strijden drie BN’ers in verschillende behendigheidsspellen en spectaculaire knikkerraces tegen elkaar. Presentator Winston Gerschtanowitz staat de knikkeraars bij. De races worden van commentaar voorzien door Jack van Gelder. We spraken Winston over deze nieuwe show.
      Reacties0 reactie(s)