1. Nieuws

    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    KPN haalt de zender van FOX Benelux uit het zenderaanbod. Als reden wordt onder meer het kijkgedrag van klanten genoemd. Maar hoe weten distributeurs als KPN en Ziggo naar welke zenders hun klanten kijken?
    Jarco Kriek
    12 april 2019
    comments 11
    KPN en Ziggo weten precies naar welke zenders klanten kijken

    Eigenlijk is dat makkelijk uit te leggen. KPN gebruikt voor Interactieve TV een tv-decoder die constant met het netwerk van het telecombedrijf is verbonden. Omdat zenders via internet vanaf het netwerk van KPN bij klanten in huis worden geleverd, weet KPN dus exact hoeveel klanten naar een bepaalde zender kijken. Dit kijkgedrag wordt overigens anoniem in kaart gebracht. KPN weet dus niet specifiek dat klant A een bepaald aantal minuten per maand naar zender B heeft gekeken. Wel krijgt het telecombedrijf inzicht in het kijkgedrag van klanten voor een bepaalde zender. Als deze zender een hoge inkoopprijs heeft en lage kijkcijfers dan kan KPN deze informatie bij onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst gebruiken.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo geldt bovenstaande voor een deel van de klanten. Wanneer een door Ziggo in bruikleen geleverde mediabox voor het kijken van tv wordt gebruikt, dan geldt het bovenstaande principe ook. Alleen als een eigen tv-decoder, een CI+ module in televisie of een televisie met ongecodeerd pakket wordt gebruikt, kan Ziggo het kijkgedrag van klanten niet monitoren. Dit geldt ook bij andere aanbieders waarbij door klanten zelf gekochte hardware wordt gebruikt.

     

    FOX

    In het geval van de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV lijkt de balans voor deze FOX Benelux-zenders negatief uit te slaan. KPN wil namelijk niet de inkoopprijs voor deze zenders betalen die FOX Benelux vraagt. Dit betekent overigens niet dat FOX Benelux per definitie meer geld voor doorgifte van deze zenders vraagt. Het zou goed kunnen dat KPN het kijkgedrag van een dusdanige vorm vindt dat het telecombedrijf de huidige inkoopprijs niet meer wil betalen en dus bij onderhandelingen op een prijsverlaging heeft ingezet.

    KPNInteractieve TVglasvezelkoperdraadZiggoVodafoneZiggoFOXFOX BeneluxFOX NL24KitchenNational Geographic ChannelNat Geo WildBaby TVkijkgedragdistributiedistibutievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Miseducation of Cameron Post

      Win The Miseducation of Cameron Post

      Na de dood van haar ouders gaat Cameron Post bij haar conservatieve tante wonen. Wanneer ze op een schoolfeest zoenend met een meisje wordt betrapt, wordt ze naar een christelijk instituut gestuurd. Totaal TV mag bij CineMember vijf streamstarts weggeven voor deze winnaar van de Grand Jury Prize Sundance Filmfestival.

    TV-TIP Lethal Weapon 4

    Lethal Weapon 4
    Veronica om 20:30 uur
    In de haven van Los Angeles kunnen Martin Riggs en zijn politiepartner Roger Murtaugh slechts op het nippertje een aanvaring met een Chinees vrachtschip vermijden. Aan boord van de tanker ontdekken de rechercheurs tientallen Chinese illegalen. Bijgestaan door assistent-rechercheur Lee Butters en de hyperactieve privé-detective Leo Getz starten Riggs en Murtaugh een onderzoek naar de mensensmokkelaars.

    TV-TIP De slechtste chauffeur van Nederland

    De slechtste chauffeur van Nederland
    RTL 5 om 20:30 uur
    Rowan, van transgenderkoppel Louisa & Rowan, wordt door zijn echtgenote vergeleken met Knight Rider en hij kan wel wat rijlessen gebruiken.

    Interview

    • John Williams in Briljant!

      John Williams

      Briljant!

      In Briljant! pitchen creatieve geesten hun ideeën bij experts. Degene met ‘t meest briljante concept voor een beter, schoner en socialer Nederland, krijgt tienduizend euro.
      Reacties0 reactie(s)