KPN en Ziggo zorgen vooralsnog niet voor gebrek concurrentie Alles-in-1

ACM onderzocht de huidige stand van zaken op de Nederlandse telecommarkt. Duidelijk is wel dat steeds meer Nederlanders ervoor kiezen om de vaste diensten tv, internet en telefonie in één pakket bij een aanbieder af te nemen. Ook wordt steeds vaker gekozen om mobiele diensten bij dezelfde aanbieder als de vaste diensten af te nemen.
Exclusieve content
KPN en Ziggo, onderdeel van VodafoneZiggo, kiezen steeds vaker voor de tactiek om films, series en sport als exclusieve content alleen aan eigen klanten bij deze Alles-in-1-pakketten aan te bieden. KPN doet dit via het platform KPN Presenteert. Ziggo biedt het sportkanaal Ziggo Sport Kanaal 14 aan alle abonnees in het digitale basispakket aan. Ook zijn films en series van HBO alleen bij Ziggo beschikbaar. Ondanks onder meer het exclusieve content stelt ACM dat de voordelen voor de consument op dit moment groter dan de nadelen zijn.
Prijsvergelijking moeilijker
Wel stelt ACM vast dat prijsvergelijking bij de meeste Alles-in-1-pakketten van diverse aanbieders moeilijker dan voorheen is. De toezichthouder gaat in de toekomst erop letten dat de prijsvergelijking niet nog moeilijker gaat worden. Ook wordt goed gelet dat overstappen van de ene naar de andere aanbieder voor de consument niet te ingewikkeld gaat worden.