KPN gaat het Ziggo moeilijk maken
Wat ook direct na bestudering van de financiële cijfers over het tweede kwartaal opvalt, is dat KPN het aantal consumenten dat Interactieve TV koopt niet meer publiceert. Het gaat bij levering van vaste diensten hoofdzakelijk om breedbandinternet. In het tweede kwartaal schreef KPN netto 15.000 nieuwe internetklanten in die bij het telecombedrijf via koper of glasvezel internet kopen en gebruiken. Dit is opvallend omdat KPN in de achterliggende kwartalen steevast internetabonnees verloor. Eigenlijk is dit in het tweede kwartaal ook het geval. KPN nam namelijk OXXIO over. Hierdoor verschoven 22.000 abonnees van de afdeling KPN Wholesale naar de consumentendivisie van KPN. Zonder deze verschuiving had de consumententak van het telecombedrijf een verlies van 7.000 internetabonnees gehad. KPN verkocht aan het einde van het tweede kwartaal 2,79 miljoen internetabonnementen.
Ziggo
Ondanks dat KPN op de consumentenmarkt bij het onderdeel vaste diensten klanten verloor, gaat het telecombedrijf wel op een andere manier de concurrentie in de richting van VodafoneZiggo bedrijfsonderdeel Ziggo opvoeren. Daarbij speelt toegang voor bedrijven tot de koper- en glasvezelnetwerken van KPN een belangrijke rol. Ondanks dat die toegang niet meer gereguleerd is, biedt KPN serviceproviders desondanks de mogelijkheid om via de KPN-netwerken de vaste diensten tv, internet en telefonie aan te bieden. Dit zorgt voor een toename van de omzet en het aantal Nederlanders dat via KPN-netwerken vaste diensten gebruikt. Een deel hiervan is van Ziggo afkomstig. KPN Wholesale laat mede hierdoor een grote groei zien.