KPN gaat overstag: oude firmware terug in Arris VIP5202
KPN rolde vorige week gefaseerd nieuwe firmware voor 4K Ultra HD bruikleendecoder Arris VI5202 uit. Hierin staat de HDR functie altijd aan. Dit betekent dat de techniek ook wordt toegepast op zenders en content die alleen in SDR beschikbaar zijn. Bij vooral oudere en mindere dure televisies leidde dit tot verpest kijkplezier voor gebruikers omdat kleuren niet goed meer werden weergegeven. Uiteraard volgden veel klachten van klanten die met de slechtere kijkervaring worden geconfronteerd. Enkelen dreigden het abonnement voor Interactieve TV op te zeggen.
Netflix
In eerste instantie bleek KPN niet gevoelig voor de klachten van de eigen klanten. Het telecombedrijf hield vol dat men op last van contentaanbieders zoals Netflix de HDR functie standaard op aan moest zetten. Ook werd door KPN gezegd dat hierdoor terugdraaien van de firmware niet mogelijk was. Ook schermde KPN met het uitgebreid testen van de nieuwe firmware waarbij weinig problemen met beeldkwaliteit waren ontdekt. Verder gaf KPN aan dat bij de helpdesk eveneens weinig klachten over de nieuwe firmware van Arris VIP5202 waren binnengekomen.
Oude firmware
Na veel klachten en ophef op het eigen gebruikersforum biedt KPN klanten die Arris VIP5202 gebruiken nu de mogelijkheid om de oude firmware weer in de decoder te laten plaatsen. Hierdoor wordt het huidige beeldprobleem verholpen. KPN-klanten dienen zelf om het terugplaatsen van de oude firmware via het KPN gebruikersforum te verzoeken. Bij het verzoek dient onder meer aangegeven te worden welke televisie gebruikt wordt en wat de exacte klachten zijn. Mocht KPN het verzoek honoreren dan wordt de oude firmware binnen maximaal 48 uur terug in de bruikleendecoder geplaatst.