KPN glasvezel voor het eerst meer actief gebruikt dan Ziggo coax
Op meerdere punten blijkt KPN marktleider Ziggo te naderen. Wat betreft het aantal tv- en internetklanten en marktaandeel blijft Ziggo ondanks de minder goede bedrijfsresultaten KPN nog voor. Een punt dat in de toekomst een grote rol gaat spelen bij de vraag wie de marktleider is bij het leveren van tv en internet is de bezettingsgraad van het netwerk.
Uniek
De bezettingsgraad drukt uit hoeveel procent van de aangesloten adressen de toegang actief gebruik maken van het netwerk voor vaste diensten. Het netwerk van VodafoneZiggo wordt alleen door Ziggo gebruikt voor het leveren van diensten. Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt dat de dekkingsgraad van dit netwerk tot 45,7 procent is gezakt. Daardoor ontstaat de opvallende situatie dat het coaxnetwerk van Ziggo voor het eerst niet meer de hoogste dekkingsgraad heeft onder de landelijk dekkende netwerken. Het glasvezelnetwerk van KPN – inclusief Glaspoort – had aan het einde van het derde kwartaal namelijk een dekkingsgraad van 46 procent. Dit betekent overigens niet dat KPN met het glasvezelnetwerk de hoogste dekkingsgraad in Nederland heeft. Lokale providers met een eigen netwerk hebben vaak een hogere dekkingsgraad. Zo wordt op het eigen netwerk van Stichting Kabelnet Veendam (SKV) meer dan 95 procent van de aansluiting actief gebruikt voor het leveren van diensten.
Serviceproviders
Dat Ziggo ondanks een lagere bezettingsgraad van het netwerk nog steeds marktleider op de markt van vaste diensten is, komt omdat KPN het eigen glasvezelnetwerk openstelt voor andere concurrerende providers zoals Odido. Dit betekent feitelijk dat niet iedere aansluiting gebruikt wordt door KPN zelf voor het leveren van tv en internet. Hierdoor blijft Ziggo dus nog steeds de marktleider.