1. Nieuws

    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.
    Jarco Kriek
    24 januari 2012
    comments 0
    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.

    De trend dat steeds minder huishoudens naar digitale televisie via Digitenne kijken, heeft zich ook in het vierde kwartaal van 2011 doorgezet. Dat is begrijpelijk: in de Nederlandse huishoudens wordt steeds vaker gekeken op tv-toestellen met een groot beeldformaat. Hierop is duidelijk te zien dat de beeldkwaliteit van Digitenne te wensen overlaat. Digitenne wordt dan ook steeds meer gezien als televisie voor op de slaapkamer of elders in huis. Over geheel 2011 daalde het aantal abonnees van Digitenne van 895.000 naar 827.000. In het afgelopen kwartaal raakte Digitenne 26.000 abonnees kwijt.

    Tegen de daling van het aantal Digitenne-abonnees staat wel een grote stijging van het aantal klanten die via glasvezel en DSL naar het tv-product Interactieve TV van KPN kijken. Aan het einde van het vierde kwartaal 2011 bedroeg dit aantal 573.000. In de laatste drie maanden van 2011 zag KPN het aantal Interactieve TV klanten met 84.000 stijgen. Naast een aantal KPN-klanten dat van Digitenne naar Interactieve TV overstapte, wordt deze groei vooral geboekt door de snellere uitrol van glasvezelnetwerken in Nederland. Naast glasvezel kan men KPN Interactieve TV ook verkrijgen via ADSL- en VDSL-kopernetwerken.

    Over het gehele jaar 2011 gezien boekte KPN op de tv-markt een marktaandeelwinst van 2 procent. Lag het marktaandeel aan het einde van 2010 nog op 15 procent, inmiddels is dit aan het einde van 2011 naar 17 procent gestegen. Daarmee heeft KPN zijn tweede positie op de Nederlandse tv-markt verstevigd. Ziggo blijft met bijna het dubbele aantal tv-abonnees – zowel analoog als digitaal – met flinke voorsprong de grootste tv-aanbieder van Nederland.

    KPNInteractieve TVDigitennetelevisiemarktdigitaalZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP WK voetbal: Rusland - Uruguay

    WK voetbal: Rusland - Uruguay
    NPO 1 om 15:50 uur
    Twee schermen zijn nodig om de ontknoping van poule A in de gaten te houden. Tegelijk met de topper Uruguay - Rusland is Saoedi-Arabië - Egypte te zien. Luis Suárez maakte onsportief hands op het WK van 2010 en beet een Italiaan in de schouder in 2014. We zijn benieuwd waar de speler van Uruguay zijn tanden nu in zet.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN ADRIFT + BOEK

      Tami en Richard zeilen over de Stille Oceaan. De klus die ze hebben aangenomen, lijkt op een perfecte vakantie. Totdat het noodlot toeslaat en ze terechtkomen in een orkaan. Deze avonturenfilm draait vanaf 5 juli in de bioscoop: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven, plus het boek waarop de film gebaseerd is.

    TV-TIP Kon-Tiki

    Kon-Tiki
    RTL 7 om 20:30 uur
    Je moet aardig gestoord zijn om acht­duizend kilometer van Peru naar Polynesië te willen varen op een houten vlot. De gedreven etnograaf Thor Heyerdahl presteerde dat, met vijf anderen, in 1947. De mooie plaatjes op zee zouden niet misstaan in Life of Pi, maar de menselijke maat komt er karig van af.